Neste artikkel 2/

Derfor er melk sunt

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Melk er kilde til flere viktige næringsstoffer, blant annet kalsium, jod, fosfor, vitamin B2, vitamin B12 og proteiner av god kvalitet. Mer enn 60 prosent av inntaket av kalsium og jod i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Derfor anbefaler Helsedirektoratet i sine kostråd at vi har et inntak av tre porsjoner melk og meieriprodukter om dagen.

Melk og meieriprodukter kan kalles næringstette fordi de inneholder flere viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger hver dag.

Melkeprotein

Proteiner bidrar til normal benhelse og til vekst og opprettholdelse av muskler. Forskjellige proteiner inneholder ulike kombinasjoner av aminosyrer. Noen av aminosyrene kan kroppen produsere selv, mens noen må tilføres gjennom maten vi spiser. Melk inneholder proteiner med alle de 9 aminosyrene som kroppen ikke klarer å lage selv, derfor sier vi at melk gir deg proteiner av god kvalitet. Det er lurt å inkludere melkeproteiner i kostholdet. Les mer om melkeproteiner.

Melk er den viktigste jodkilden i norsk kosthold

Melk inneholder jod. Jod er viktig for huden og stoffskiftet. Stoffskiftet vil si omsetning av energi og andre stoffer i kroppen. Jodmangel kan gi struma, som blant annet gjør at skjoldbruskkjertelen på halsen blir forstørret. Jod bidrar også til at nervesystemet vårt skal fungere som det skal, og for at de kognitive prosessene skal gå som normalt. For barn bidrar jod til normal vekst. Les mer om jod.

Melk bidrar med mye kalsium i kosten

Melk er den største kilden til kalsium i kostholdet vårt. Kalsium bidrar til vedlikehold av skjelettet og tennene. I tillegg spiller kalsium en rolle i energiomsetningen i kroppen, og bidrar til at muskulaturen fungerer som den skal, samt til normal overføring av nervesignaler. Kalsium er sammen med D-vitamin nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. I tillegg er det nødvendig for å stoppe blødninger og for normal cellefunksjon i kroppen. Les mer om kalsiumbehov.

B-vitaminer fra melk

Det finnes flere ulike B-vitaminer. Hvert av dem har et navn, men de kan også benevnes med bokstaven B og et tall:

  • Vitamin B1 = Tiamin  
  • Vitamin B2 = Riboflavin
  • Vitamin B3 = Niacin
  • Vitamin B4 = Pantotensyre
  • Vitamin B6 = Pyridoksin
  • Vitamin B7 = Biotin
  • Folat/folsyre
  • Vitamin B12 = Kobalamin

Melk er en viktig kilde til vitamin B2 og B12. Disse bidrar til normal omsetning av energi, normal nervefunksjon og er av betydning for blodcellene våre. Vitamin B2 er viktig for hud og slimhinner (for eksempel i nese og munn) og for normalt syn. Vitamin B12 er med på å opprettholde immunforsvaret. Man har også sett en sammenheng mellom inntak av vitamin B2 og B12 og reduksjon av trøtthet og utmattelse. Vitamin B12 finnes i hovedsak i animalske matvarer.

Vitamin D-beriket melk

En variant av lettmelk fra både Q-meieriene og Tine er beriket med vitamin D. D-vitamin bidrar til normal muskelfunksjon og immunforsvaret. Sammen med kalsium er vitamin D nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. Beriking av melk, smør og margarin er gjort for å forebygge D-vitaminmangel. Det er en del i Norge som kan være utsatt for mangel, spesielt blant ikke-etnisk norske. Les mer om hvorfor vi trenger vitamin D.

Lite fett i melk

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser tre porsjoner magre meieriprodukter daglig. Velger du mager melk får du i deg lite fett. For at melken skal kunne kalles mager, må fettinnholdet være 1,5 g per dl melk eller lavere. Skummet melk er dessuten fettfri.

Fosfor i melk

Fosfor er sammen med kalsium med på å bidra til vedlikehold av skjelettet og tennene. Det har også en betydning for funksjonen til alle cellene i kroppen. Hos barn er fosfor nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev.

Magnesium i melk

Melk er en kilde til magnesium. Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, og kan i tillegg bidra til reduksjon av trøtthet og utmattelse.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Melk er vår største bidragsyter til jod og kalsium i kostholdet, næringsstoffer vi trenger å få gjennom mat og drikke hver eneste dag. Tre porsjoner melk og meieriprodukter om dagen bidrar til at du får nok kalsium og jod.

Fakta

Næringsstoffer i melk per 100 g:  

  • Melkesukker (laktose): 4,6 g
  • Melkefett: 3,9 g
  • Melkeproteiner: 3,3 g
  • Kalsium: 120 mg
  • Jod: 11 µg
  • Magnesium: 13 mg
  • Fosfor: 97 mg
  • Vitamin B2: 0,15 mg
  • Vitamin B12: 0,6 µg