Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

De som av ulike årsaker ikke drikker melk eller bruker det i matlaging, velger ofte alternativer laget av ris, havre eller soya, såkalte vegetabilske drikker. Innholdet av næringsstoffer kan variere mellom de ulike variantene.

Hvis du har melkeproteinallergi og derfor ikke kan drikke melk eller du ikke ønsker å drikke melk, finnes det i dag flere ulike vegetabilske drikker som markedsføres som alternativer til melk. Et variert kosthold kan fint settes sammen ved bruk av vegetabilske alternativer til melk, men det er viktig å være oppmerksom på hvilke næringsstoffer disse inneholder.

Protein i melk og andre drikker

Både melk og soyadrikk er gode proteinkilder, som vil si at de bidrar med de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv (essensielle aminosyrer). Det er imidlertid ikke havre-, mandel- eller risdrikk. Brukes disse drikkene i stedet for melk er det viktig at proteininntaket ellers i kosten blir sikret, særlig viktig er dette for barn. Eksempler på andre gode proteinkilder i kostholdet er ost, egg, rent kjøtt og fisk. Les mer om melkeproteiner.

Varierende innhold av næringsstoffer

Melk er en naturlig god kilde til både kalsium, vitamin B2 og B12, fosfor og jod for voksne, samt magnesium for barn. I endel varianter av vegetabilske drikker er kalsium, vitamin B2 og B12 tilsatt. Pass derfor på å velge en beriket variant dersom du utelater melk fra kosten.

Ekstra lett melk og noen soya-, mandel- og havredrikker er beriket med vitamin D. Dette vitaminet står en del av befolkningen i fare for å få for lite av. De fleste risdrikker inneholder imidlertid ikke dette vitaminet. Vitamin D er blant annet viktig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg mineraler som kalsium og fosfor, slik at både skjelettet og musklene skal fungere optimalt. 

Ikke glem jod

Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i norsk kosthold, og på andreplass kommer fisk og sjømat. Verken soya-, ris-, mandel- eller havredrikk inneholder naturlig eller tilsatt jod. Jod bidrar til normal energiomsetning og normal funksjon av skjoldbruskkjertelen. Det er også svært viktig for gravide, ammende og små barn å få nok jod, etter som jod er viktig for utvikling av hjernen. Les mer om jod.

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Husk at det er stor forskjell på næringsinnholdet i plantedrikkene, og at du ikke kan bytte ut melk med dem og få akkurat de samme næringsstoffene. Noen av plantedrikkene er tilsatt kalsium, B-vitaminer og vitamin D, men ikke alle. Ingen av plantedrikkene på markedet per i dag (2017) er tilsatt jod.

Fakta

  • Ordet “melk” kan bare brukes alene hvis det kommer fra ku
  • Melk fra geit og andre dyrearter skal i tillegg benevnes med dyreslaget melken kommer fra, for eksempel geitemelk
  • Vegetabilske erstatninger for melk skal kalles “drikk”, for eksempel soyadrikk, risdrikk og havredrikk

Kommunikasjonsrådgiver, Klinisk ernæringsfysiolog

Kaja Helland-Kigen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?