Neste artikkel 2/

Barn trenger mat, ikke pulver

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

De aller fleste får i seg nok proteiner gjennom maten de spiser, også de som ønsker å bygge muskler. Likevel øker bruken av proteinpulver, spesielt blant de unge.

En undersøkelse utført av Forbrukerrådet blant 1000 ungdommer, viser at 17 prosent av de mellom 16 og 18 år bruker proteinpulver eller proteinshaker. Gutter bruker proteintilskudd hyppigere enn jenter, og hele 15 prosent av guttene mellom 16-18 år som oppgir at de inntar proteintilskudd, gjør dette daglig. To av tre som tar tilskudd sier at de bruker det for å bygge muskler.

Misforstått muskelbygging

At unge gutter ønsker å bygge muskler er ikke noe nytt. At de trenger ekstra tilskudd av proteiner for å få mer muskler kan derimot bli en dyr misforståelse for tenåringene. Dersom de bytter ut vanlig sunn og variert mat med tilskudd kan det i verste fall føre til at de får for lite av enkelte næringsstoffer.

Les mer: -Du trenger ikke proteintilskudd

Vanlig mat gir nok protein

Vi trenger proteiner til vekst og vedlikehold av alle kroppens celler, inkludert muskelcellene. I et tradisjonelt norsk kosthold står kjøtt, meieriprodukter og korn for mesteparten av vårt daglige proteininntak. Andre varer med høyt proteininnhold er egg og fisk i tillegg til bønner, linser og nøtter. Disse matvarene gir i motsetning til proteinpulver ikke bare proteiner men også ulike vitaminer, mineraler, fettsyrer og fiber som kroppen trenger for å fungere.

En gjennomsnittlig tenåring som trener maks en time hver dag trenger et sunt og variert kosthold. Måltidsrytmen bør også være jevn med 3-4 hovedmåltider hver dag. Forskning viser at det er lurt å spise litt protein til alle måltider. Rundt 20 gram protein av god kvalitet til hvert måltid ser ut til å være nok. Dette tilsvarer for eksempel en brødskive med egg og røkelaks og et stort glass melk, 2,5 dl yoghurt og en brødskive med kjøttpålegg eller to brødskiver med ost og skinke. Proteiner av god kvalitet inneholder essensielle aminosyrer, det vil si aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv.

Les mer: Hvor mye proteiner trenger jeg?

Måltidsglede er viktig

En proteinshake i farta er ikke særlig sosialt, og gir for de fleste ikke noen særlig matglede. En god matopplevelse handler ikke bare om hva du spiser, men også om hvilke omgivelser du er i og med hvem du tilbringer måltidet med.

Et felles måltid er hyggelig og gir en smaksopplevelse, i tillegg til at vanlig sunn mat gir kroppen påfyll av flere næringsstoffer den trenger. Lærer du barna å bli glade i vanlig mat gir du dem gode vaner som de tar med seg resten av livet.

Selv toppidrettsutøvere klarer seg uten proteintilskudd

De aller fleste vil kunne dekke proteinbehovet sitt gjennom vanlig mat og drikke, så fremt de er bevisste på hva de spiser, og når de spiser. Ikke bare er det billig og enkelt med vanlig mat, men du sikrer samtidig inntaket av viktige vitaminer og mineraler som kroppen trenger for å vokse og bli sterk.

Når selv de fleste toppidrettsutøvere klarer seg uten proteintilskudd, er det helt unødvendig for vanlig ungdom. De trenger mat, ikke pulver.

Fakta

17 prosent av de mellom 16 og 18 år bruker proteintilskudd.

Det er flest gutter som bruker proteintilskudd, og 15 prosent av guttene mellom 16-18 år som oppgir at de inntar proteintilskudd, gjør dette daglig.

To av tre som tar tilskudd sier at de bruker det for å bygge muskler.

De aller fleste får i seg nok proteiner via det de normalt spiser.

Proteinrike matvarer inkluderer meieriprodukter, fisk, kjøtt, korn, egg, bønner, linser og nøtter..

Vanlige matvarer inneholder, i motsetning til proteinpulver, også ulike vitaminer, mineraler, fettsyrer og fiber som kroppen trenger.