Neste artikkel 2/

Grunnlaget for et sterkt skjelett legges nå

Skrevet av Mona Bjelland

Unngå at barna blir sprø ved å sørge for at de får i seg de viktige næringsstoffene.

Genetikk forutsier mer enn halvparten av benmassen vi har i skjelettet. Men vi kan også styrke skjelettet selv ved å spise sunt og være i aktivitet. Tenårene er en unik mulighet til å styrke skjelettet, og kalles derfor gjerne "mulighetens vindu". Heldigvis trenger det ikke være så vanskelig å bygge et sterkt skjelett, og vanlig mat er bra nok.

Skjelettet skal vare livet ut

Puberteten er den viktigste perioden for å bygge et sterkt skjelett som skal holde deg oppreist hele livet. En spesielt stor andel av beinmassen vår dannes i løpet av få år. Det er faktisk før du fyller tretti at du i aller størst grad kan påvirke beintettheten din og forebygge beinskjørhet (osteoporose) og brudd.

Fasen der man styrker skjelettet mest kalles vekstspurten. For jenter inntreffer denne i alderen mellom 11 ½ og 13 ½ år, og for gutter i alderen 13 til 15 år. Perioden kalles gjerne "mulighetenes vindu" eller "kalsiumvinduet".

Les mer: Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

Hvordan styrkes skjelettet?

Skjelettet består av beinmasse som både trenger næring og belastning for å bevare sin styrke. Cellene som bygger opp beinvevet kalles osteoblaster, og jobber vanligvis best fram til vi er 25-30 år, mens beinvevet bygges opp. For å bygge et sterkt skjelett trenger vi blant annet å få i oss tilstrekkelig med kalsium og vitamin D. Vitamin D er nødvendig for at kalsium skal kunne tas opp fra tarmen og bygges inn i skjelettet. Et sunt og næringsrikt kosthold kombinert med fysisk aktivitet er viktig for å få et sterkt skjelett.

Les mer: Kan vi forebygge osteoporose (beinskjørhet)?

3 om dagen gir barna kalsium

Melk og meieriprodukter er en viktigste kilden til kalsium i det norske kostholdet, og står for rundt 70 prosent av inntaket. Helsemyndighetene anbefaler et inntak av tre magre meieriprodukter hver dag, blant annet for å dekke behovet for kalsium og jod.

Les mer: Du kan stole på kostrådene.

Ved å velge ost som pålegg på matpakken, drikke lettmelk til brødmat og ha lettmelk eller yoghurt på grove kornblandinger, vil man dekke kalsiumbehovet. I tillegg er det viktig å få i seg nok vitamin D. Vitamin D dannes i huden ved soleksponering og finnes i fet fisk, fiskelever og tran.

Finn ut hvor mye kalsium du får hver dag, prøv kalsiumkalkulatoren

Jenter har ekstra stor risiko for å bli sprø

Det er spesielt bekymringsfullt om jenter ikke får i seg nok kalsium. Beinskjørhet er en sykdom som spesielt rammer kvinner, og derfor er det spesielt viktig for jenter å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene.

Les mer: Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Pass derfor på at barna har et sunt og variert kosthold med gode kilder til både kalsium og vitamin D. Et sunt og balansert kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger vil gi de aller fleste de næringsstoffene de trenger, uten behov for tilskudd.

Les mer: Vanlig mat er bra nok

Fakta

Skjelettet holder kroppen oppreist, beskytter indre organer og samarbeider med musklene for at vi skal kunne bevege oss. Inni de store knoklene våre produseres røde og hvite blodceller og blodplater. Skjelettet er også lageret vårt for mineralene kalsium og fosfat.

Hos jenter starter vekstspurten ved fysisk alder (skjelettalder) på knapt 11 år. Hos gutter inntreffer vekstspurten et par år senere enn hos jenter og når også sitt maksimum et par år senere, dvs. gjennomsnittlig omkring 14-årsalderen.

Et sunt og næringsrikt kosthold med nok av blant annet kalsium kombinert med fysisk aktivitet er viktig for å få et sterkt skjelett.