Neste artikkel 2/

Melk er mer enn kalorier

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

"Don't drink your calories". Har du hørt at du ikke bør drikke melk fordi det er fetende, og at det er best å unngå flytende kalorier? Vel, det er en påstand uten særlig begrunnelse. Det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt. Det er faktisk flere gode grunner til å drikke et glass melk hver dag.

Mange næringsstoffer i et glass melk

Et glass melk gir flere næringsstoffer du trenger hver dag, som jod, kalsium, B-vitaminer og fosfor. I tillegg er melk en viktig kilde til proteiner av god kvalitet. Melk finnes med ulikt innhold av fett, alt fra fettfri skummet melk til helmelk.

Helsedirektoratet anbefaler at et sunt hverdagskosthold inneholder et daglig inntak av magre meieriprodukter. Bakgrunnen for dette er blant annet fordi mer enn 60 prosent av inntaket av kalsium og jod i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Et glass melk kan gjerne være en av Helsedirektoratets tre anbefalte porsjoner melk og meieriprodukter daglig.

Færre kalorier, men like stort behov for næringsstoffer

Om du er opptatt av å holde vekten er det viktig å være klar over at du har et like høyt behov for et daglig påfyll av næringsstoffer selv om du i perioder ønsker å spise mindre. Faktisk er det lurt å velge matvarer som er næringstette, det vil si at matvaren gir deg mange næringsstoffer sammen med kaloriene den inneholder. I den sammenheng kommer magre meieriprodukter godt ut. Selv om fett- og kaloriinnholdet i magre meieriprodukter er redusert, er innholdet av vitaminer og mineraler det samme. Alle melketypene inneholder for eksempel like mye kalsium og jod per liter.

Les mer: Disse næringsstoffene får du fra melk

Melk kan gi vektreduksjon

Det er gjort en del studier på hvordan kalsium i melk påvirker vekt. Flere av disse har vist at de som får i seg mest kalsium har lavest vekt. Forskerne vet ennå ikke helt hvorfor det er slik, men noen av hypotesene er:

  • Proteiner er mettende, også proteinene i melk
  • Kalsium kan øke forbrenningen og minske fettlagringen
  • Kalsium i melk binder trolig noe av fettet i tarmen slik at det går ut i avføringen i stedet for å tas opp

Mer forskning er likevel nødvendig før vi kan si noe sikkert om disse hypotesene.

Hva er en sunn vekt?

Kroppsvekt påvirkes av ulike forhold, for eksempel gener, fysisk aktivitet og kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk. Verdens helseorganisasjon (WHO) har BMI-grenser som definerer om du er undervektig, normalvektig, overvektig eller har fedme. Med hjelp av vår BMI-kalkulator og kaloriberegner kan du enkelt finne ut hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag, avhengig av ditt aktivitetsnivå og ditt ønske om å gå opp eller ned i vekt. Her får du også tilpassede dagsmenyer avhengig av ditt behov.

En sunn vekt er viktig for å forebygge livsstilssykdommer, som hjerte- og karsykdom, diabetes og kreft. Så lenge du klarer å tilpasse energiinntaket til energiforbruket, holder vekten seg stabil. Ønsker du å gå ned i vekt må du spise færre kalorier enn du forbruker, og da kan det være smart å begrense inntaket av blant annet tilsatt sukker og fett. Her kan du lese ekspertens tre råd for deg som vil ned i vekt.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Mange vet ikke at skummet melk er fettfri, men har et like høyt innhold av kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer og fosfor som de andre melkevariantene. Det er også en rekke meieriprodukter å velge mellom med lavt innhold av fett dersom du ønsker å redusere inntaket av kalorier.

Fakta

En kvinne trenger i gjennomsnittet 2100 kalorier om dagen.

Ett glass (1,5 dl) inneholder:

  • Skummet melk: 50 kalorier
  • Ekstra lett melk: 56 kalorier
  • Lettmelk: 65 kalorier
  • Helmelk: 98 kalorier