Voksne

Dame med mørkt hår og briller som sitter på kafe og leser og drikker kaffe fra en hvit kopp.

Ny rapport: Urovekkende lavt jodinntak blant norske kvinner

En ny rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at deler av befolkningen får såpass lite jod at det er behov for akutte tiltak.
Ser armen til en mann som sitter ved et bord med en fjøl med to halverundstykker med skinke og salat og et glass melk.

Er jodmangel et problem igjen?

Før 1950-tallet var struma et helseproblem i Norge. Endringer i nordmenns kosthold skaper nå bekymring igjen.
Mor og datter lager smoothie

Slik kan butikkene hjelpe deg til å velge sunnere

Billigere, merket og strategisk plassert mat funker best for at vi skal kjøpe sunne matvarer.
Fiskeboller i hvit saus med gulrøtter, poteter og brokkoli.

For lavt inntak av jod i Norden

Vi har for få kilder til jod i kosten og de nordiske landene må gå sammen om å øke inntaket, mener forsker.
Frokostblanding med melk og friske jordbær, et glass appelsinjuice og en hvit mugge med melk på et bord.

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

En dagsmeny kan hjelpe deg med å finne ut hva du kan spise hver dag, basert på hvor kalorier du trenger per dag.
Dame som smiler med et glass melk i hånden.

Så mye melk trenger voksne

Også voksne trenger melk Skjelettet er et levende reisverk i kroppen, som fornyes hele tiden. Les mer her.
Dame som smiler med lukkede øyne og holder et melkeglass i hånden.

Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Norske kvinner er mest utsatt for osteoporose. Kosthold og fysisk aktivitet kan beskytte mot sykdommen.
Dame som sitter i grønn stol med et blad og en skål yoghurt i fanget og ser ut av vinduet.

Finnes det gode kostråd for dem med irritabel tarm?

Ny forskning viser at de som har irritabel tarm kan ha nytte av å følge en diett med lavt innhold av tungt fordøyelige karbohydrater, såkalte FODMAPer.
Bolle med yoghurt med müsli

Kan vi forebygge osteoporose?

Selv om genene våre påvirker risikoen for utvikling av osteoporose, kan vi øke bentettheten vår ved å spise sunt og ved å være i fysisk aktivitet.
Dame som  går på tur i skogen med staver.

Hvorfor får vi osteoporose?

Sannsynligvis skyldes ikke den høye forekomsten av benskjørhet i Skandinavia én enkeltfaktor, men samspillet mellom en rekke ulike faktorer.
En tallerken full av brokkolibuketter.

Hvordan få nok kalsium uten melk og meieriprodukter?

Å kutte ut melk og meieriprodukter fra kosten, kan gi mangel på kalsium. Det kreves gode ernæringskunnskaper for å unngå dette.
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
Grønnsaker på en fjøl, egg som er knust i en bolle, revet ost og et glass melk på en kjøkkenbenk.

Vegetarkosthold blir bedre med meieriprodukter

Vegetarianere som inkluderer egg, fisk, melk og meieriprodukter kan enklere få nok av de fleste næringsstoffene.
Toast og salat på en turkis tallerken med et glass melk.

Ta deg tid til mellommåltider

Kroppen trenger jevnlig påfyll av mat og drikke for at vi skal kunne prestere gjennom hele dagen.