Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter.

kvinne med cottage cheese på knekkebrødet og kaffe latte

Slik holder du deg sunn i ferien

Det er ikke er så mye som skal til. Her er 5 enkle tips som kan gjøre dagen din litt sunnere.
Et glass som det helles melk oppi.

Melken er holdbar mye lenger enn du tror

Alt for mange av oss heller ut melken så snart "best før"-datoen er passert. Melken er holdbar langt over datoen, så lenge den oppbevares riktig.
smoothie

Sunne og forfriskende sommerdrikker

Disse sunne og næringsrike drikkene kan du nyte til frokost, som dessert eller som et friskt mellommåltid.
Tre glass smaksatt melk

Start dagen med et glass melk!

Samme hvilken melkevariant du velger får du i deg flere viktige næringsstoffer.

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Kilder til jod; meieriprodukter, hvit fisk, fiskekaker, egg og salt

Hvordan får jeg nok jod?

Les mer om hvorfor jod er så viktig for oss, og hvordan du og familien får i dere nok.
rabarbrapai med jordbær

Nå er det tid for rabarbra!

Nyt årets første rabarbra i suppe, desserter og kaker eller lag ditt eget syltetøy. Da varer sommeren lenger!

Slik kan du spise mer bærekraftig

Her finner du noen tips til små grep for å spise litt mer på lag med kloden.
To brødskiver, en med skinke og agurk, og en med gulost og oransj paprika, og et glass medlk på et lysebrunt matpapir.

Slik kan du variere en sunn matpakke

Med litt variasjon blir helt vanlig mat både god og næringsrik uten at det innebærer mye jobb.
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
gammel frukt og grønnsaker på et fat

Tips til hvordan du kan bruke mat du ellers ville kastet

Kaster du mye mat? Bidra til mindre matsvinn ved å lære deg noen gode oppskrifter på restemat!
Miljobilleder_008

Norsk melk hører hjemme i et bærekraftig kosthold

Med tanke på helse og bærekraft er det hensiktsmessig både å produsere og å spise magre meieriprodukter.
Rabarbrais

Lag fristende ispinner til sommerfestene

Skal du invitere til fest vil du garantert imponere om du lager spennende hjemmelagde ispinner.

Tips til hva du kan bruke melk som har gått ut på dato til

Ingen grunn til å helle ut melk som har gått ut på dato. Bruk heller melken til å lage noe skikkelig godt.

Ta vanlig mat tilbake!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til. Vanlig mat er bra nok, både for deg og for barna dine.

Fem gode grunner til å gi barna dine melk hver dag

Har du blitt fortalt at melk er usunt, og at du bør droppe å gi barna dine melk? Melk bidrar med flere viktige næringsstoffer i barns kosthold.

Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Det kan være et godt alternativ for mange.
Knekkebrød med brunost

Derfor kan du spise brunost med god samvittighet

Mange elsker brunost og med god grunn. Det er et smaksrikt pålegg som også gir oss et viktig tilskudd av noen næringsstoffer vi ellers har få kilder til.

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
En grov brødskive med nøkkelost og salat, og litt stangselleri, på en trefjøl.

5 gode grunner til å spise ost

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer. Forskning viser at flere av disse næringsstoffene kan være bra for både skjelettet og tennene.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Pålegget som gir deg jod

Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du få i deg jod.
Kjøleskapsgrøt med yoghurt

7 frokoster som gir en god start på dagen

Disse 7 fristende frokostoppskriftene er både raske, enkle og skikkelig gode.
Jente spiser brødskive med brunost

Jod er viktig for barn

Enkelte næringsstoffer er det få kilder av i kostholdet vårt, og det er ekstra viktig å tenke på om barnet får i seg nok. Jod et er av disse.
pastagrateng med pesto og brokkoli

Grønt + hvitt = sant

Velger du et vegetarkosthold som inkluderer melk og meieriprodukter får du enklere i deg de mange av næringsstoffene kroppen trenger.

Hvor mye og hvor fort skal du gå ned i vekt?

Går du for raskt ned i vekt risikerer du at kroppen ikke klarer å tilpasse seg den nye vekten.
Mager pai med cottage cheese og grønnsaker

9 saftige retter med cottage cheese

Få i deg gode proteiner gjennom dagen ved å bruke cottage cheese til frokost, lunsj eller middag.
Barn som spiser knekkebrød med brunost

Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

Barn trenger nok jod for å vokse og utvikle seg normalt, og meieriprodukter og fisk er de største jodkildene i barnas kosthold. Derfor kan det være smart å la barna få brunost, prim og yoghurt i matpakken.
cottage cheese på knekkebrød

Proteinrike meieriprodukter kan være bra slankemat

Det finnes holdepunkter for at proteinrike meieriprodukter er gunstige om du ønsker å gå ned i vekt.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
To jenter ser på mobil og spiser matpakke

5 vanlige kostholdsmyter på internett

Mange deler kostholdsråd uten at de er dokumenterte. Her knuser vi fem vanlige kostholdsmyter.
Sveitserost

Dette visste du kanskje ikke om ost?

Vet du egentlig hvorfor ulike oster er så forskjellige? Her gir vi deg syv fakta om ost – som du kanskje ikke visste fra før.

Kan vi forebygge osteoporose?

Selv om genene våre påvirker risikoen for utvikling av osteoporose, kan vi øke bentettheten vår ved å spise sunt og ved å være i fysisk aktivitet.

Kalsium-kalkulator

Hvordan er ditt kalsiuminntak? Får du nok kalsium i løpet av ditt daglige kosthold?

Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

I pubertetsårene utvikles skjelettet i et høyt tempo og det er da vi har størst mulighet til å danne et sterkt skjelett.
Havregrøt med friske bær

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.
Jente spiser yoghurt med mor

Et sterkt skjelett bygges i tenårene

Har du hørt om kalsiumvinduet? Sørg for at barna dine får nok næringsstoffer i denne korte perioden, så kan du bidra til at de bygger et sterkt skjelett som varer livet ut.
Et glass melk og proteinpulver

Ungdom trenger ikke proteinpulver

De aller fleste klarer fint å innta nok proteiner gjennom vanlig mat og drikke, hvis de er bevisste på hva de spiser, og når.

Derfor bør du ikke kutte matvarer uten grunn

Unødvendig strenge dietter kan være utfordrende både økonomisk, sosialt og helsemessig.
Tenåringsjente

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier for å leve. Lær dem hva et sunt kosthold er før Internett gjør det.
Yoghurtis på pinne

Kan alle meieriprodukter fryses?

Melk og meieriprodukter kan fint fryses selv om de etter tining passer best til bruk i matlagingen.

Derfor er vanlig mat bra nok

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.