Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Tips til 3 om dagen

De fleste av oss har våre favoritt-meieriprodukter. Noen elsker et deilig kaldt glass melk, knekkebrød med favorittgulosten eller yoghurten på ettermiddagen som holder oss i gang frem til middag.

Vil du ha tips til hvordan du kan bruke dine favoritt-meieriprodukter på nye, enkle måter? Eller vil du vite mer om meieriprodukter du kanskje ikke har prøvd før?

Velg et meieriprodukt nedenfor og få tips, inspirasjon og litt fakta om hvert enkelt.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon. 
Les mer om syrnet melk her.

Melk

Melk – den hvite, friske gode drikken. Minnene fra barndommen. Følgesvennen på frokostbordet.
Les mer om melk her.

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.
Les mer om smaksatt melk her.

Kvarg

Elsket nedover i Europa, og en stadig voksende stjerne i Norge.
Les mer om kvarg her.

Skyr

Skyr er Island sin nasjonalskatt, men med felles norrøne røtter.
Les mer skyr her.

Yoghurt

Et utall av varianter og bruks-situasjoner.Yoghurt passer inn over alt. Les mer yoghurt her.

Ost

Må ha – bare må ha! De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag.
Les mer ost her.

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye. 
Les mer cottage cheese her.

Smoothie og milkshake

Raske og enkle oppskrifter

Trenings- og kostholdstips

Det du spiser påvirker treningen.

Tips får du her!

Nyttige artikler

Anbefalinger for inntak av melk i andre land

I Norge anbefales det at magre meieriprodukter inngår i det daglige kostholdet, men hva anbefaler de i andre land?

Les mer

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.

Les mer

Når skal barn begynne å drikke melk?

Barn kan drikke melk fra de er 12 måneder gamle, og inntil 5 dl om dagen. De bør få skummet, ekstra lett eller lettmelk.

Les mer

Kalsium - mineralet det er mest av i kroppen

Kalsium må tilføres gjennom kosten. For lav tilgang på kalsium kan knyttes til flere alvorlige helseproblemer.

Les mer

Er melk sunt?

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner.

Les mer

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.

Les mer
Neste artikkel > < Forrige artikkel

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!