Forrige Neste

MelkTV

Jordskokksuppe
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
  • Tre om dagen /sitefiles/6/icetemp/bab38e7435a8d4f94adc3cc3bbb6899d.jpg /melk_tv/informasjonsfilmer/tre-om-dagen/
  • Meieriprodukter i en sunn livsstil /sitefiles/6/icetemp/77427e6530c7a03efd9a04b0d206118b.jpg /melk_tv/ernaeringstips/meieriprodukter-i-en-sunn-livsstil/
  • Reklamefilm /sitefiles/6/icetemp/d4b262429ce869dd55ff34fe2443bd3d.jpg /melk_tv/reklamefilmer/reklamefilm/
Gå til MelkTV
  • Banan gir tykkere smoothie

    Når du lager smoothie, vil banan kunne gi tykkere konsistens. Banan i smoothie kan være enten frossen eller frisk, men er den frossen gir den ekstra tykk konsistens. 

    Frokostpannekaker

    Frokostpannekaker

    Pannekaker til frokost - en deilig start på dagen! Se oppskrift

    Frokostspisere får i seg mer næringsstoffer

    Frokostspisere får i seg mer næringsstoffer

    Å starte dagen med frokost gjør det enklere å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger. Les mer

    Alt om frokost

Ekspertene
svarer

Hva er laktose?

Hva er laktose?

Laktose kalles også melkesukker, og er et karbohydrat som forekommer naturlig i melk fra alle pattedyr. De fleste meieriprodukter inneholder laktose, men i ulike mengder. 

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... barn får 20 melketenner som de begynner å felle i femårsalderen? Da kommer de nye tennene som de skal ha resten av livet. 

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... unge drikker mer iste, brus og nektar enn resten av befolkningen. Dette er drikker som tilfører lite eller ingen av de viktige næringsstoffene kroppen trenger, kun mye sukker og energi. Disse "tomme kaloriene" kan man med fordel redusere inntaket av.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.
  • Magnesium Magnesium Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, nerver og muskler. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, poteter, sjømat og belgvekster.
  • Vitamin D Vitamin D Bidrar til nomal funksjon av immunforsvar, muskler, skjelett og tenner. Kilder: sollys, fet fisk og tran. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D.
  • Ett glass melk gir deg: Ett glass melk gir deg: Melk inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag.