MelkTV

Grove rundstykker
  • Grove rundstykker /sitefiles/6/icetemp/11ed2165b2c35e20a7207e29610fb7d3.jpg /melk_tv/kaker-og-bakst/grove-rundstykker/
  • 3omDAGEN (Hovedfilm) /sitefiles/6/icetemp/7b1b3b4f4e83d4bf06020e99cd82e195.jpg /melk_tv/3omdagen-hovedfilm/
  • Frokostsmoothie /sitefiles/6/icetemp/316eec30c3610feb968faff2300e2b63.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/frokostsmoothie/
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
Gå til MelkTV
  • Litt frokost er bedre enn ingenting

    Spis frokost, og du kan unngå småspising resten av dagen. Har du dårlig tid om morgenen, finnes det mange raske frokostvarianter. Litt frukt, en kaffe med melk eller en yoghurt er bedre enn ingenting. 

    Frokostblanding med yoghurt

    Frokostblanding med yoghurt

    En sunn og velsmakende frokost. Se oppskrift

    Hva er melkeproteinallergi?

    Hva er melkeproteinallergi?

    Melkeproteinallergi er en allergisk reaksjon mot proteinene i melk og meieriprodukter. Les mer

    Alt om frokost

Ekspertene
svarer

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Når det dannes snerk er det to av proteinene i melken, albumin og globulin, som koagluerer (stivner) og dermed lager en slags hinne på toppen

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... unge drikker mer iste, brus og nektar enn resten av befolkningen. Dette er drikker som tilfører lite eller ingen av de viktige næringsstoffene kroppen trenger, kun mye sukker og energi. Disse "tomme kaloriene" kan man med fordel redusere inntaket av.

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... smøreost kan være et godt alternativ til smør eller margarin på brødskiven for å få litt mer smak under pålegget? Det finnes flere lettere varianter som har lite fett og færre kalorier. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.