MelkTV

3omDAGEN (Hovedfilm)
  • 3omDAGEN (Hovedfilm) /sitefiles/6/icetemp/7b1b3b4f4e83d4bf06020e99cd82e195.jpg /melk_tv/3omdagen-hovedfilm/
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
  • Grove rundstykker /sitefiles/6/icetemp/11ed2165b2c35e20a7207e29610fb7d3.jpg /melk_tv/kaker-og-bakst/grove-rundstykker/
  • Torskegryte med karri /sitefiles/6/icetemp/28444ac2fd14ef1d4feca37ac0bcb365.jpg /melk_tv/middagsretter/torskegryte-med-karri/
Gå til MelkTV

Ekspertene
svarer

Hvor mye laktose er det i ost?

Hvor mye laktose er det i ost?

Faste gule oster inneholder nesten ikke laktose, mens brunost og prim inneholder relativt store mengder. Ulike meieirprodukter inneholder altså ulik mengde laktose.

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... ved å velge smaksatt skolemelk får man i seg de samme næringsstoffene som i vanlig hvit melk? De smaksatte variantene er magre og inneholder mellom 0-0,9 % tilsatt sukker. I tillegg er de laktosereduserte. 

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... melkeproteinallergi først og fremst er et problem i tidlige barneår, og det er vanlig å vokse av seg denne formen for allergi før skolealder? Man regner at 2-3 % av barn i alderen 0-4 år lider av melkeallergi.  Ved 7 års alder er forekomsten rundt 0,5, % og kun 1 av 1000 voksne lider av dette. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.