Forrige Neste

MelkTV

Frokostsmoothie
  • Frokostsmoothie /sitefiles/6/icetemp/316eec30c3610feb968faff2300e2b63.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/frokostsmoothie/
  • Tre om dagen /sitefiles/6/icetemp/bab38e7435a8d4f94adc3cc3bbb6899d.jpg /melk_tv/informasjonsfilmer/tre-om-dagen/
  • Torskegryte med karri /sitefiles/6/icetemp/28444ac2fd14ef1d4feca37ac0bcb365.jpg /melk_tv/middagsretter/torskegryte-med-karri/
  • Reklamefilm /sitefiles/6/icetemp/d4b262429ce869dd55ff34fe2443bd3d.jpg /melk_tv/reklamefilmer/reklamefilm/
Gå til MelkTV

Ekspertene
svarer

Hvilke næringsstoffer får jeg fra melk?

Hvilke næringsstoffer får jeg fra melk?

Melk inneholder, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Noen melketyper (ekstra lett melk fra Q-meieriene og TINE) er også beriket med vitamin D.

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... en teskje tørket eller malt urt, for eksempel oregano, tilsvarer 1 dl fersk, hakket oregano?

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... de som har laktoseintoleranse kan spise litt laktose hver dag, gjerne fordelt på flere måltider? Laktoseinnholdet i meieriprodukter varierer mye. I faste gule oster og smørbare smelteoster er det for eksempel svært lit laktose. Derimot er mengden av laktose høy i brunost og prim, og disse matvarene bør begrenses i kostholdet til laktoseintolerante. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.
  • Magnesium Magnesium Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, nerver og muskler. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, poteter, sjømat og belgvekster.
  • Vitamin D Vitamin D Bidrar til nomal funksjon av immunforsvar, muskler, skjelett og tenner. Kilder: sollys, fet fisk og tran. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D.
  • Ett glass melk gir deg: Ett glass melk gir deg: Melk inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag.