MelkTV

Jordskokksuppe
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
  • Torskegryte med karri /sitefiles/6/icetemp/28444ac2fd14ef1d4feca37ac0bcb365.jpg /melk_tv/middagsretter/torskegryte-med-karri/
  • Grove rundstykker /sitefiles/6/icetemp/11ed2165b2c35e20a7207e29610fb7d3.jpg /melk_tv/kaker-og-bakst/grove-rundstykker/
  • Frokostsmoothie /sitefiles/6/icetemp/316eec30c3610feb968faff2300e2b63.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/frokostsmoothie/
Gå til MelkTV
  • Ha ferdigkuttede grønnsaker i kjøleskapet

    Ha ferdigkuttede grønnsaker, som gulrøtter, kålrabi og blomkål, stående i en boks med kaldt vann i kjøleskapet. Kjapt å legge ved i matboksen, spise mens middagen lages eller supplere frokosten med.

    Hjemmelaget smaksatt melk

    Hjemmelaget smaksatt melk

    Flytende frokost er et godt alternativ hvis du ikke har lyst på mat om morgenen. Slipp fantasien ... Se oppskrift

    Frokostoppskrifter

    Frokostoppskrifter

    Hva skal vi spise til frokost? Knapp tid er ofte en unnskyldning for ikke å få i seg dette viktig... Les mer

    Alt om frokost

Ekspertene
svarer

Hvor mye laktose er det i ost?

Hvor mye laktose er det i ost?

Faste gule oster inneholder nesten ikke laktose, mens brunost og prim inneholder relativt store mengder. Ulike meieirprodukter inneholder altså ulik mengde laktose.

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... koker du havregrøt på melk får du 266 mg kalsium? En porsjon havregrøt kokt på vann gir deg 16 mg kalsium.

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... energibehovet (behovet for kalorier) i løpet av en dag varierer etter alder, kjønn, kroppens størrelse og mengde fysisk aktivitet?

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.