Forrige Neste

MelkTV

Grove rundstykker
  • Grove rundstykker /sitefiles/6/icetemp/11ed2165b2c35e20a7207e29610fb7d3.jpg /melk_tv/kaker-og-bakst/grove-rundstykker/
  • Meieriprodukter i en sunn livsstil /sitefiles/6/icetemp/77427e6530c7a03efd9a04b0d206118b.jpg /melk_tv/ernaeringstips/meieriprodukter-i-en-sunn-livsstil/
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
  • Reklamefilm /sitefiles/6/icetemp/d4b262429ce869dd55ff34fe2443bd3d.jpg /melk_tv/reklamefilmer/reklamefilm/
Gå til MelkTV

Ekspertene
svarer

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Når det dannes snerk er det to av proteinene i melken, albumin og globulin, som koagluerer (stivner) og dermed lager en slags hinne på toppen

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

...ungdom ofte spiser middag hjemme? Hele 273 middager i løpet av et år spises i gjennomsnitt hjemme. Ungdom er samtidig den aldersgruppen som oftest tar med seg middagstallerkenen foran TV’en. Over 100 ganger per år blir middagen spist foran TV-skjermen.

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... de som har laktoseintoleranse kan spise litt laktose hver dag, gjerne fordelt på flere måltider? Laktoseinnholdet i meieriprodukter varierer mye. I faste gule oster og smørbare smelteoster er det for eksempel svært lit laktose. Derimot er mengden av laktose høy i brunost og prim, og disse matvarene bør begrenses i kostholdet til laktoseintolerante. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.