Forrige Neste

MelkTV

Torskegryte med karri
  • Torskegryte med karri /sitefiles/6/icetemp/28444ac2fd14ef1d4feca37ac0bcb365.jpg /melk_tv/middagsretter/torskegryte-med-karri/
  • 3omDAGEN (Hovedfilm) /sitefiles/6/icetemp/7b1b3b4f4e83d4bf06020e99cd82e195.jpg /melk_tv/3omdagen-hovedfilm/
  • Jordskokksuppe /sitefiles/6/icetemp/8b339a2dfe0ad03aea0e4f2b13708208.jpg /melk_tv/middagsretter/jordskokksuppe/
  • Frokostsmoothie /sitefiles/6/icetemp/316eec30c3610feb968faff2300e2b63.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/frokostsmoothie/
Gå til MelkTV
  • Litt frokost er bedre enn ingenting

    Spis frokost, og du kan unngå småspising resten av dagen. Har du dårlig tid om morgenen, finnes det mange raske frokostvarianter. Litt frukt, en kaffe med melk eller en yoghurt er bedre enn ingenting. 

    Pizzasnurrer

    Pizzasnurrer - dagens frokost

    Sunn og god frokost med pizzasnurrer! Se oppskrift

    Spis frokost, unngå vektøkning

    Spis frokost, unngå vektøkning

    Manglende frokost kan bidra til vektøkning. Ønsker du å gå ned i vekt eller holde vekten, kan du ... Les mer

    Alt om frokost

Ekspertene
svarer

Hvor mye laktose er det i ost?

Hvor mye laktose er det i ost?

Faste gule oster inneholder nesten ikke laktose, mens brunost og prim inneholder relativt store mengder. Ulike meieirprodukter inneholder altså ulik mengde laktose.

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

... matvarer som er merket med Nøkkelhullet inneholder mindre fett, salt og sukker og mer fiber enn matvarer i samme gruppe?

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... gode matvaner etableres tidlig og tas med inn i voksenlivet? Husk at barn og voksne er gode rollemodeller for barn og unge. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.