MelkTV

Reklamefilm
  • Reklamefilm /sitefiles/6/icetemp/d4b262429ce869dd55ff34fe2443bd3d.jpg /melk_tv/reklamefilmer/reklamefilm/
  • 3 om dagen /sitefiles/6/icetemp/c077f1a0c8eb09778fff96f8154b94e9.jpg /melk_tv/ernaeringstips/3-om-dagen4/
  • Torskegryte med karri /sitefiles/6/icetemp/28444ac2fd14ef1d4feca37ac0bcb365.jpg /melk_tv/middagsretter/torskegryte-med-karri/
  • Tre om dagen /sitefiles/6/icetemp/bab38e7435a8d4f94adc3cc3bbb6899d.jpg /melk_tv/informasjonsfilmer/tre-om-dagen/
Gå til MelkTV

Ekspertene
svarer

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Hvorfor dannes det snerk på varm melk?

Når det dannes snerk er det to av proteinene i melken, albumin og globulin, som koagluerer (stivner) og dermed lager en slags hinne på toppen

Flere spørsmål og svar

Visste du at?

… i Frankrike er det vanlig å avslutte måltidene med en bit ost? Dette er en gammel tradisjon som oppstod da vinsmakere fant ut at de kunne motvirke vinens tærende effekt på tannemaljen ved å avslutte med litt ost.

  • Melk hele livet

    Barn 1 - 9 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Barns vanlige kosthold inneholder 200-290 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 2,7 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    600 eller 700 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglass

Visste du at?

... vitamin D finner du blant annet i fiskepålegg av fet fisk, tran, egg, samt enkelte gulostvarianter og ekstra lett melk? Vitamin D hjelper kalsium å bli tatt opp i kroppen. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.