Kosthold og helse

Emner

Hei! Her kan du velge innholdstype
Trefat med fire forskjellige typer oster og kjeks.

Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster og myke oster.

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer tilpasset deg.

Et melkeglass, en bolle yoghurt med müsli og friske bær og en brødskive med gulost og paprika på en fjøl.

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Dame som sitter i en stol med et magasin og en bolle havregryn med rosiner og melk på fanget.

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg ikke tåler melk?

Det er flere måter å ikke tåle melk på, og kostrådene for de ulike tilstandene er forskjellige.
Tre ungdomsjenter som sitter i sofaen og spiser sammen.

Hva betyr mest for ungdommenes kosthold?

Foreldrenes matvaner og egen mestringsfølelse påvirker hva barna spiser på skolen.

Hva er dine 3 om dagen?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Dame med en skål med melk

Så mye melk trenger du som er gravid eller ammer

Gravide og de som ammer har økt behov for flere næringsstoffer, blant annet kalsium. Melk og meieriprodukter er de viktigste kildene til kalsium.
Voksen dame som smiler og løfter håndmanualer.

Så mye melk trenger godt voksne

Du vokser ikke fra behovet for melk. Melk og meieriprodukter gir flere av næringsstoffene du trenger mer av når du blir eldre.
Dame som smiler med et glass melk i hånden.

Så mye melk trenger voksne

Også voksne trenger melk Skjelettet er et levende reisverk i kroppen, som fornyes hele tiden. Les mer her.
Ungdomsgutt som sitter foran en pc-skjerm.

Så mye melk trenger ungdom

I ungdomsårene vokser kroppen mye, og behovet for næringsstoffer og sunn mat er stort. Melk og meieriprodukter gir flere viktige næringsstoffer.
Liten gutt som sitter på gulvet og smiler med en bamse i armene.

Så mye melk trenger barn

Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling.
Fire ungdommer med t-skjorter med bilde av skjelett på som hopper og smiler.

Barn og unge i Norge får fortsatt for lite kalsium

Halvparten av norske barn får ikke i seg nok kalsium, i følge en ny kostholdsundersøkelse. Det gjelder spesielt jentene.
Famile med mor, far og tre små barn som sitter ved et bord og spiser brød og pålegg.

Opptil 15 forsøk før barnet liker en ny smak

Helsedirektoratet anbefaler at barn får prøvesmake mat opptil 15 ganger for å venne seg til nye smaker.
En skål med melk og kornblanding med blåbær.

Melk er en god kilde til vitamin B2

Vitamin B2 er vannløselig og vi er derfor avhengig av jevn tilførsel av dette vitaminer hver dag.
To glass varm sjokolade med krem ved siden av kanelstang og vaniljestang.

Hvorfor trenger jeg magnesium?

Magnesium er viktig for kroppens stoffskiftet, og at muskler og hjertet skal fungere normalt. Du kan dekke behovet ditt ved å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter, fisk og magre melk- og meieriprodukter.
Fat med cottage cheese med syltetøy, en brødskive med gulost og gul paprika og et glass melk.

Hvorfor trenger jeg fosfor?

Fosfor er viktig for skjelettet. Fosfor kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Melk og meieriprodukter er gode kilder til fosfor.