Cottage cheese som 1 av 3omDAGEN

Ferskosten med det spennende utseendet og det engelske navnet. Eller hytteost om man vil. Annerledes med sin grove konsistens og friske smak. Så fristende. Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye.

Cottage cheese på salat

Salat er deilig både som tilbehør og som et eget måltid. Og salat kan lages på uendelig mange måter. Det er smart å bruke mye cottage cheese på salaten i og med at cottage cheese er proteinrik. I tillegg får du i deg kalsium og andre viktige næringsstoffer.

Cottage cheese som pålegg

Cottage cheese passer godt som pålegg på brødskiva eller på knekkebrødet. Kombiner gjerne med noe grønt og noen skinkeskiver. Eller bruk cottage cheese på skiva sammen med deilig syltetøy eller friske bær. Genialt enkelt og sunt.

Cottage cheese i grapefrukt

Enkel kreativ matkunst. Kutt en grapefrukt i to. Topp med en god mengde cottage cheese, en liten neve hakkede nøtter og bananbiter. Nytelse for øynene og nytelse for smaksløkene.

Råkostsalat med cottage cheese

Prøv råkostsalaten «coleslaw» som en lettere variant med cottage cheese. Revet kål, gulrot og eple med saus av cottage cheese, sitronsaft, sukker, H.P sauce, finhakket sylteagurk, salt og pepper. Kan også brukes som en selvstendig lunsjrett.

Kyllingsandwich med cottage cheese

To skiver ferskt landbrød med salat, paprika og kyllingfillet stekt i spicy krydder. På en seng av syrlig, proteinrik cottage cheese. Enkelt, men garantert suksess, i alle sammenhenger der man er sulten på noe godt. Alene eller sammen med andre.

Wraps med cottage cheese

Wraps er et godt utgangspunkt for noe enkelt og lett til lunsj eller middag. Fyll med det du har i kjøleskapet av grønnsaker, kjøtt eller fiskerester pluss noen skjeer med cottage cheese for syrlig smak og ekstra proteiner. Så godt at du gjerne kan servere det til gjestene dine.

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Oppskrifter

Skogsbærsmoothie

En frisk og god smoothie som er rask å lage og som kan være en god erstatter til brødskiven en gang i blant.

Les mer

Frokostblanding

Lag din egen smakfulle frokostblanding med grove korntyper, frø, nøtter og tørket frukt.

Les mer

Grove vafler

Grove vafler er et ypperlig alternativ å bruke i matpakken istedenfor det tradisjonelle brødet. Man kan også spise nystekte vafler til frokost eller som et godt måltid når man kommer hjem fra jobb og skole.

Les mer

Havregrøt med hvetekli

Lag en deilig havregrøt med solsikkekjerner og hasselnøtter.

Les mer

Frokostsmoothie

Prøv en smoothie laget på yoghurt og bær til frokost. Frisk, godt og raskt!

Les mer

Byggrynsgrøt

Byggrynsgrøten er like gammel som Norge selv, om ikke eldre. Her har vi laget en god gammel variant.

Les mer
Se flere artikler

Les mer om de andre meieriproduktene

Få tips, inspirasjon og fakta om produktene.

Yoghurt

Et utall av varianter. Et utall av brukssituasjoner.Yoghurt passer inn over alt.

Ost

Må ha – bare må ha. De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon.

Skyr

Skyr er Island sin nasjonalskatt, men med felles norrøne røtter.

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.

Kvarg

Elsket nedover i hele Europa, og en stadig voksende stjerne her i Norge.

Melk

Den hvite, friske gode drikken.Minnene fra barndomen.Følgesvennen på frokostbordet.

Hvor mye er 1 porsjon?

3 porsjoner meieriprodukter daglig sikrer det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidrar med viktige næringsstoffer som kroppen trenger. La gjerne melk være 1 av 3 om dagen.

Cottage cheese passer også godt som 1 av 3 om dagen. 1 porsjon cottage cheese tilsvarer ett beger (300 gram). Spis gjerne ett beger cottage cheese etter trening, naturell eller f.eks. tilsatt litt syltetøy, bær, krydder eller nøtter. Eller fordel begeret på flere måltider i løpet av dagen.

Varianter av cottage cheese

I Norge selges det 2 hovedvarianter av cottage cheese.

Cottage cheese

Cottage cheese med 4,3 % fett og ikke noe tilsatt sukker. Passer godt til baking, salater, desserter. Mange liker også å spise cottage cheese «rett fra begeret».

Mager cottage cheese

Mager cottage cheese med 2 % fett. Har samme bruksområde som den originale varianten. Etter at den magre varianten kom på markedet har den blitt veldig populær bla. for å få i seg proteiner i forbindelse med trening. Det finnes også smaksatte varianter av mager cottage cheese.

Skjørost

Skjørost er en mager ferskost (0,6 % fett) fra Østerdalen og Rørostraktene med tradisjoner langt tilbake. Osten har et høyt proteininnhold (21 g proteiner per 100 g) og passer godt i salater, wraps, lefserull etc.

Det finnes også varianter av cottage cheese som selges i porsjonspakninger med topping som passer godt som et mellommåltid.  


Les mer om cottage cheese i meierileksikonet

Næringsstoffer i cottage cheese

Cottage cheese inneholder lite fett (2 % – 4,3 %) og har et høyt proteininnhold (13%). 100 g gir mellom 79 og 96 kcal.

Melk, og andre meieriprodukter som cottage cheese, er nordmenns viktigste kilde til kalsium og jod. 

Les mer om næringsstoffer i meieriprodukter

Statistikk om cottage cheese

I 2014 inntok vi i gjennomsnitt 0,69 kilo cottage cheese. Dette var en økning på 6,1 % fra året før. Vi spiser altså stadig mer cottage cheese, og cottage cheese er et av de meieriproduktene som har økt mest de senere årene.

Omtrent 60 % av cottage cheese som selges er magre varianter.

Mer statistikk om meieriprodukter

Lurer du på noe?

Dersom du lurer på noe mer rundt 3 om dagen eller har andre spørsmål knyttet til et sunt kosthold, svarer vi deg gjerne. Ta kontakt med våre eksperter på:

Bilde av Nilsi med et glass melk i hånden som peker på deg