Dagrun Brox Rayamajhi

Bilde 1: Dagrun Brox Rayamajhi

Bildet ble tatt på turorienteringstur i Østmarka. Det var en av disse dagene da været ikke var på topp. En sånn dag det ville vært enkelt å bare være hjemme. Men vi har satt oss et mål; minimum 100 "nisteturer" i løpet av 2015. Da er det bare å komme seg ut på tur. Og så deilig det er når man kommer seg ut! For denne turen var målet 5 turorienteringsposter i nærheten av Lutvann. En grei tur for oss voksne, en utfordring for en som bare er 5 år.

Hvordan motivere en 5 åring når oppoverbakkene blir brattere, når lyngen når langt opp på lårene og været er litt ruskete? Det vi har funnet ut er at barn motiveres av mye det samme som oss voksne. Ha det gøy, ha med en turkamerat og nå et mål. Vi leker oss fremover. Løper intervaller der vi bytter på å løpe forbi hverandre, leker gjemsel langs stien, synge noen sanger eller leker "mitt skip er lastet med". Plutselig har 200 m blitt til to km, så tre og fire km. Når utsikten over Lutvann er på sitt fineste, tar vi en pause. Niste og kakao, gode samtaler og en liten blå rev å dele utsikten med. Det er slike turminner som gjør at vi ikke bare kom oss ut på tur denne dagen, men igjen og igjen.

Å vinne konkurransen vil være en kjempeinspirasjon for å fortsette den positive endringen vi har gjort med familielivet vårt siden nyttår. Fra å tilbringe mange helger inne, se på TV og ikke gjøre noe spesielt, har vi tatt tak for å bli en aktiv friluftsfamilie. Noen ganger er det slitsomt å komme seg ut, noen dager frister sofaen mer en skogen, særlig nå som det blir kaldere i været og fortere mørkt. Å vinne vil være som en vitamininsprøytning på vei inn i høsten, og motivere til enda mer aktivitet og friluftsliv. Jeg håper jeg ikke bare viser frem en aktiv hverdag for oss voksne, men også hvordan vi kan fortsette en aktiv hverdag når vi får barn, og videreformidle dette til barna. Fokuset er ikke flatere mage og strammere rumpe, men en aktiv hverdag med hele familien, med ekte mennesker ute i fri natur.

Hvis jeg vinner vil jeg aller helst dra på tur med mine to beste turkamerater, mannen min og vår 5 år gamle datter. Sammen har vi snudd hverdagen til en aktiv hverdag preget av friluftsliv og hverdagsaktivitet, og om vi vinner denne konkurransen så er det resultat av vårt felles prosjekt. Å dra på tur med Hvitserk vil være som en drøm som går i oppfyllelse, og en slik drøm bør deles med de nærmeste!

Astrid Bjordal

Bilde 2: Astrid Bjordal

Bildet er tatt på Gjølmunnebrua i Via Ferrata Loen, Stryn. Dette er ei 120 meter lang hengebru som heng 160 meter over eit djupt jøl. Ganske luftig med andre ord og eg var ganske spent. Det var første gong eg gjekk denne turen, og det gjorde eg saman med mannen min Svein Erik og borna Synne, Matias og Eirik. Via Ferrata Loen har vorte ein veldig populær turattraksjon på Nordvestlandet sidan dei åpna i 2012, og vi har hatt turen på høgt på ønskelista ei stund.

Vi leigde klatre/sikringsutstyr og la vi i veg opp den bratte ruta, med niste i sekken og sommarfuglar i magen. Høgdepunktet på turen var kryssinga av hengebrua. Det var den største utfordringa på turen for min del. For å løyse denne utfordringa måtte eg jobbe med meg sjølv og frykta mi. Eg gjentok for meg sjølv at vi var godt sikra, og at det var ingen faktorar som skulle tilseie at dette var farlig så lenge ein holdt seg til ruta og dei instruksane som vart gitt undervegs. Det gjaldt for meg å forhalde meg roleg, slik at min nervøsitet ikkje skulle smitte over på dei andre.

Sjølve turen over brua var derfor litt vanskelig å nyte, men da alle var komne vel over hengebrua slapp spenninga taket i kroppen, og endorfinane fekk fritt spelerom i kroppen min!

Det er alltid ei glede å vere på tur, spesielt på fjellturar. Det å gå saman med borna og sjå den mestringsgleda dei viser er noko av det beste eg veit med å vere på tur.

Inspirasjonen til å ta bildet fekk eg frå ein guide som heisa seg opp i stålvaieren over brua, og hang opp ned som ein apekatt. Eg fekk eldstejenta, Synne, til å ta nokre bilder medan eg hang opp ned og kjende meg «høg på livet»!

Eg har vokse opp i ein friluftsinteressert familie, og nettopp denne interessa har vore viktig å plante i min egen familie. Difor er fjellturar og friluftsliv sommar som vinter ein stor del av livet mitt. Eg har alltid hatt ein draum om å bestige Kilimanjaro. Å gjere det i regi av ein erfaren og solid turoperatør som Hvitserk, vil vere ei tryggheit for meg, og tryggheit er veldig viktig for meg.

Eg hadde blitt uendelig glad for å vinne, eg har magen full av sommarfuglar berre ved tanken! Det ville bety muligheita til å få ein drøm i oppfyllelse. Den økonomiske situasjonen i vår store familie på 8, med sjukepleiarlønn og lærarlønn gir ikkje akkurat realistiske muligheiter for å gjennomføre slike turdraumar med det første.

Eg vil helst reise på tur med min kjære mann, Svein Erik. Vi har sjeldan tid eller anledning til å reise på turar åleine, så det hadde nok vore ein innertiar for forholdet vårt!

Frida Halvorsen

Bilde 3: Frida Halvorsen

Bildet tok jeg på en kajakktur jeg var på i lag med en venninne. Vi dro ut på Sotra, hvor det er utrolig fint å padle, men vestsiden ut mot havet er ganske eksponert og forholdene kan være vanskelige. Denne dagen var det sol, men en del vind, så vi holdt oss nært land og lekte mellom holmer og skjær. Vi fikk en utrolig bra dag, der jeg utfordret meg selv og fikk mer erfaring innen rockhopping, som er padling i bølger ved skjær og holmer.

Jeg håper virkelig jeg vinner denne konkurransen fordi jeg er utrolig glad i å dra på tur, og drømmer om å dra på en skikkelig utfordrende tur til et nytt og spennende sted. Jeg studerer friluftsliv og satser på å jobbe som guide en gang, slik at jeg kan gi andre de naturopplevelsene jeg selv elsker, og derfor hadde en slik tur også vært en utrolig nytting erfaring å ha med videre. Jeg har veldig lyst til å delta på tur med Hvitserk, fordi de har så mange spennende turer til spesielle steder. Det er så mange plasser jeg har lyst til å oppleve! Spesielt syntes jeg turen til Nepal med veldedig arbeid, Svalbard og Patagonia virker utrolig. Jeg har i mange år drømt om å dra til disse stedene. Det å oppleve naturen og kulturen der på nært hold og samtidig eventuelt være med å bidra med veldedig arbeid hadde vært en uslåelig opplevelse. Dessverre er det ikke bare bare å dra til slike steder, og mange turer er veldig dyre, og derfor hadde det hjulpet meg veldig å vinne denne konkurransen.

Det vil bety ubeskrivelig mye å vinne! Det gjør at jeg kan dra på en tur jeg har drømt om i mange år, men som jeg ikke har råd til å reise på. I tillegg vil det være veldig lærerikt på mange måter, og jeg vil nok oppleve mye jeg kan ta med meg videre i utdanningen og livet ellers. Aller helst dra på tur med en eller to gode venninner, fordi jeg vet at det ikke bare er jeg som har disse drømmene, og jeg vil veldig gjerne dele dette med noen andre som elsker å dra på tur like mye som meg. Det hadde betydd veldig mye for meg å få være med å gi noen en slik opplevelse. Jeg vet at vi hadde fått en utrolig kul tur i lag, og fått minner og erfaringer for livet.

Lena Adcock

Bilde 4: Lena Adcock

I sommer har jeg trent meg opp til å klare 10km på KK-mila på under en time, og dette var siste langturen før løpet. Jeg har en løype i skogen som er veldig fin, men den har tre skikkelig bratte bakker som jeg tidligere ikke har klart å komme meg gjennom uten å måtte gå i de verste partiene. Denne gangen føltes turen lettere og jeg klarte å løpe hele veien. Jeg var superfornøyd da jeg nådde 10km på 59 minutter, og det er grunnen til det store gliset på bildet! På KKmila satt jeg ny personlig rekord, så treningen var verdt det.

Jeg startet å trene for å gå ned i vekt, men nå trener jeg fordi jeg liker det. Jeg prøver å være aktiv hver dag og deler treningen og sunne matretter på instagram for å motivere andre til en sunnere livsstil. Jeg har selv fått masse inspirasjon fra andre på blant annet instragram under vektnedgangen min, så nå håper jeg at andre igjen får litt ekstra motivasjon av min profil.

Det vil bety veldig mye for meg å vinne. Dette er en fantastisk mulighet til å dra litt utenom de vanlige feriestedene og oppleve noe nytt. Både rundtur på Cuba med sykkel- og fotturer og safari i Namibia ser fantastisk ut. Jeg er ikke en person som kan ligge stille på stranda hele dagen på ferie, dagen blir så mye bedre hvis jeg kan starte med en joggetur eller fjelltur. Kombinasjonen aktivitet og oppdagelse av nye steder er noe jeg elsker, så dette ville vært utrolig bra for meg. Jeg ville tatt med meg søsteren min. Hun er like glad i trening og turer som det jeg er, og hun ville elsket en slik ferie. Som meg pakker hun alltid mer treningstøy enn fintøy i kofferten og hun er alltid med når det er en rundtur eller fjelltopp som skal bestiges.