Kvarg som 1 av 3omDAGEN

Elsket nedover i Europa, og voksende stjerne i Norge. Men fortsatt er det mange som kan glede seg til sitt første møte med kvargen (F. eks Kesam/Skyr). Mange gode opplevelser i vente. Passer perfekt inn i et helsebevisst, moderne kosthold.

Kvarg på fruktsalat

Fruktsalat kan du unne deg ofte. Fargerikt og godt. Med kvarg blir den enda bedre. Velg enten naturell kvarg eller en av de smaksatte, f.eks. sitron eller vanilje.

Kvarg og lefserull

Lefse er noe av det norskeste vi har og anvendelig for å lage lefserull. Smør et godt lag kvarg utover lefsa. Legg et lag med røkelaks, løkringer og ruccola. Så er det bare å rulle. Og spise.

Dipp av kvarg

Kvarg er et godt alternativ som dipp. Bruk naturell kvarg og bland inn de urtene eller det krydderet du ønsker. Kutt opp grønnsaker, og en sunn snacks som gir både kalsium, jod og fiber står på bordet.

Ertesuppe med kvarg

På kjølige dager er det godt å varme seg på deilig og mettende suppe. Den kan lages i et uttall av varianter. Ertesuppe er godt, og for mange et barndomsminne. Topp den med en porsjon kvarg for et næringsrikt måltid.

Kvarg på risotto

For noen er Italia risotto. Risotto er ikke så vanskelig å lage som mange skal ha det til. Prøv vår oppskrift, lag din egen vri og spis med deilig syrlig kvarg. Buona apetit!

Lapper med kvarg

Amerikanske pannekaker, sveler, lapper. God mat har mange navn. Søte eller salte. Stek lapper til lunsj eller kvelds. Du har sikkert noe skinke, laks eller middagsrester du kan legge på. Med kvarg blir det godt og imponerende.

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Oppskrifter

Frokostsmoothie

Prøv en smoothie laget på yoghurt og bær til frokost. Frisk, godt og raskt!

Les mer

Vitaminbombe-smoothie

Føler du deg litt "guffen"? Da kan en smoothie med masse vitaminer og antioksidanter være tingen.

Les mer

Hjemmelaget Knekkebrød

Lag sprøtt og godt knekkebrød til romjulsfrokostene.

Les mer

Grove lapper

Sveler eller lapper med grovt mel er en god erstatning for brød til frokost eller kveldsmat.

Les mer

Solfrokost (frokostblanding)

Lag deg din egen spesialblanding av korn og nøtter. Lag en stor porsjon så ha du til flere dager.

Les mer

Havregrøt for de små

Litt varm grøt med smørøye og et glass kald melk er alltid godt til frokost, også for barna!

Les mer
Se flere artikler

Les mer om de andre meieriproduktene

Få tips, inspirasjon og fakta om produktene.

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye.

Yoghurt

Et utall av varianter. Et utall av brukssituasjoner.Yoghurt passer inn over alt.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon.

Ost

Må ha – bare må ha. De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.

Kvarg

Elsket nedover i hele Europa, og en stadig voksende stjerne her i Norge.

Melk

Den hvite, friske gode drikken.Minnene fra barndomen.Følgesvennen på frokostbordet.

Hvor mye er 1 porsjon?

3 porsjoner meieriprodukter daglig sikrer det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidrar med viktige næringsstoffer som kroppen trenger. La gjerne melk være 1 av 3 om dagen

Spis gjerne kvarg som 1 av 3 om dagen. 1 porsjon kvarg er 150 g kvarg på f.eks. fruktsalat, som dressing eller dipp.

Varianter av kvarg

Kvarg er en mager og fyldig ferskost fremstilt av melk syrnet med én eller flere melkesyrekulturer. Kvarg spises imidlertid mest som et alternativ til rømmeprodukter, men har nå også kommet som mer yoghurtalternativer.

Kvarg inneholder lite fett og har et høyt proteininnhold. Det er i hovedsak to typer kvarg som selges i Norge, en variant som har 7-8 % fett og en variant som har ca. 1 % fett. Kvarg selges både naturell og med smak av vanilje, lime eller krydder.

Les mer om kvarg i meierileksikonet

Næringsstoffer i kvarg

Original kvarg inneholder lite fett, og finnes i to magre varianter fra 1 % til 8 % fett. Den er ikke tilsatt sukker og har et høyt proteininnhold (ca. 6 %).

Naturell kvarg har ikke tilsatt sukker. Smaksatt kvarg kan ha noe tilsatt sukker.

Melk, og andre meieriprodukter som kvarg, er nordmenns viktigste kilde til kalsium og jod. 

Les mer om næringsstoffer i meieriprodukter

Statistikk om kvarg

I 2014 inntok vi i gjennomsnitt 0,65 kilo kvarg. Dette var en økning på 1,5 % fra året før.

Omtrent 60 % av kvargen som selges er smaksatt. 40 % er naturell.

Bilde av statistikk Mer statistikk om meieriprodukter

Lurer du på noe?

Dersom du lurer på noe mer rundt 3 om dagen eller har andre spørsmål knyttet til et sunt kosthold, svarer vi deg gjerne. Ta kontakt med våre eksperter på:

Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver