Ta deg tid til 3 om dagen i en hektisk hverdag

Mange opplever å ha en hektisk hverdag med jobb, møter, pendling, henting og bringing av barn osv. I hektiske perioder blir det enda viktigere å ha høyere fokus på hva du putter i munnen. Alt for raskt kan dette bli noe usunt som går kjapt, eller kanskje fristelsen blir for stor når møtematen er wienerbrød og muffins og magen rumler? Spis gjerne tre hovedmåltider (frokost, lunsj og middag) og 1-2 mellommåltider om dagen. Og husk at også kjappe ting kan være sunne!

PUBLISERT: 25.04.2016

Frokost kan være så mangt

Dårlig tid om morgenen? Visste du at en smoothie kan være en god start på dagen? Du kan drikke den i bilen, på toget eller trikken på vei til jobb. Lag den på meieriprodukter og du får i deg både proteiner, kalsium, jod, vitamin B12 og B2 og fosfor. Man kan bruke alle slags yoghurtvarianter, skyr og syrnede melketyper til smoothies. Bruk det du har i kjøleskapet, bare fantasien setter grenser! Til hverdags kan du gjerne velge nøkkelhullsmerkede varianter. Prøv skogsbærsmoothie!

Spis et mellommåltid

Blir du sulten midt på dagen og er på vei til å løpe i et møte, kan et lite raskt mellommåltid være lurt. Dette kan for eksempel være yoghurt med litt korn eller frukt, enklere blir det ikke.

Hverdagsdessert

Når middagen er spist og du kanskje suger på noe søtt kan du unne deg litt dessert, men kanskje ikke hver dag, og tenk på hva du velger. Fruktsalat eller ovnsbakt frukt smaker nydelig med litt yoghurt, skyr eller vaniljekesam.

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!