YOGHURT som 1 av 3omDAGEN

Et utall av varianter. Et utall av brukssituasjoner. Yoghurt er bilder av gamle menn med skjegg i Kaukasus, minner om late frokoster på en gresk øy og redningen når magen rumler og det er alt for lenge til middag. Eller i middagen. Yoghurt passer inn over alt.

Yoghurt-raita

Hvis du vil spice opp hverdagen din kan du enkelt lage raita. Dette er en kjølende og forfriskende yoghurtsaus som brukes som tilbehør til mange ulike indiske retter. Eller hvis du bare vil sette en indisk touch på hverdagsmaten. Passer også veldig godt som dip.

Yoghurt på fruktsalat

Dette er vår favorittdessert. Frisk og lett og veldig god. Kutt opp bær og frukt i passe biter. De kjente favorittene eller eksotiske frukter du knapt kan uttale navnet på. Hell over et beger yoghurt, enten naturell eller fruktyoghurt. Og voila, desserten er servert.

Yoghurt med nøtter og bær

Å lage noe godt og næringsrikt behøver ikke å være komplisert. Naturell yoghurt, bær, nøtter, honning og hva annet du liker i en skål. Og du er i himmelriket for en stund...

Smoothie

Alle kan lage smoothie og alle liker å drikke smoothie fordi den kan lages på en uendelig mange måter. Hell yoghurt i en blender. Tilsett banan og dypfryste bær. Kjør blandingen i 40 sekunder. Og du har en smooth drikk.

Yoghurt-is

Yoghurtis er populært for tiden. Og å lage din egen yoghurtis er enklere enn du tror. Og i alle fall veldig godt og imponerer gjestene dine. Egg, sukker og yoghurt er alt du trenger. Server gjerne med noen friske bær. Og en kjeks for å få litt crunch.

Yoghurtdip

Grønnsaker med dipp er et godt alternativ til chips og annen mer usunn snacks. Som kveldskos eller et mellommåltid. Kutt opp favorittgrønnsakene dine i passe store biter og lag en dipp basert på naturell yoghurt. Tilsett de urtene du liker best eller eksperimenter med nye smaksopplevelser. Så er det bare å dippe i vei!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Oppskrifter

Frokostsmoothie

Prøv en smoothie laget på yoghurt og bær til frokost. Frisk, godt og raskt!

Les mer

Frokostblanding

Lag din egen smakfulle frokostblanding med grove korntyper, frø, nøtter og tørket frukt.

Les mer

Tropisk smoothie med pæresmak

En frisk og nylaget smoothie smaker alltid godt!

Les mer

En sunn smoothie med bringebær

En deilig variant av smoothies, her med kefir. Bruk bringebær eller andre frosne bær du skulle ha i fryseren. Kefir kan eventuelt erstattes med melk.

Les mer

Grove lapper

Sveler eller lapper med grovt mel er en god erstatning for brød til frokost eller kveldsmat.

Les mer

Lettvinte og saftige scones (Rundstykker uten heving)

Hvis du har lyst på ferske rundstykker på under halvtimen, er disse ypperlige. Hva med å lage disse til frokost og i tillegg ta med et par på skolen?

Les mer
Se flere artikler

Les mer om de andre meieriproduktene

Få tips, inspirasjon og fakta om produktene.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon.

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye.

Yoghurt

Et utall av varianter. Et utall av brukssituasjoner.Yoghurt passer inn over alt.

Ost

Må ha – bare må ha. De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.

Skyr

Skyr er Island sin nasjonalskatt, men med felles norrøne røtter.

Kvarg

Elsket nedover i hele Europa, og en stadig voksende stjerne her i Norge.

Melk

Den hvite, friske gode drikken.Minnene fra barndomen.Følgesvennen på frokostbordet.

Hvor mye er 1 porsjon?

3 porsjoner meieriprodukter daglig sikrer det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidrar med viktige næringsstoffer som kroppen trenger. La gjerne melk være 1 av 3 om dagen.

Yoghurt har absolutt også sin plass som 1 av 3 om dagen. 1 porsjon yoghurt er et porsjonsbeger (125 – 150 gram), eller tilsvarende mengde yoghurt brukt på frokostblanding, på frukt, som pålegg osv.

Varianter av yoghurt

Yoghurt har sin opprinnelse i områdene rundt Kaukasus, men har blitt ett av de viktigste norske meieriproduktene. Det selges mer enn 100 yoghurtvarianter i norske butikker, og vi kan i hovedsak dele dem opp i naturell yoghurt og fruktyoghurt. I tillegg kommer drikkeyoghurt som det finnes lite av i Norge.

Naturell yoghurt

Naturell yoghurt syrnes med spesielle bakterier som gir den noe syrligere og annen smak enn syrnet melk. Melk som brukes til framstilling av yoghurt tilsettes skummetmelkpulver for å øke innholdet av melketørrstoff.

Smaksatt yoghurt

Smaksatt yoghurt blir fremstilt av melk med forskjellig fettinnhold fra 0,1 % til 5,3 % fett og har et enormt spekter av smaker fra frukt og bær. Yoghurt søtes naturlig av frukt og bær eller ulike tilsatte søtningsmidler. Gresk yoghurt, som har tykkere konsistens enn vanlig yoghurt, er blitt introdusert på det norske markedet de senere årene.

Ulike pakninger

Det har vært en stor produktutvikling av yoghurter de senere årene og det finnes nå yoghurtprodukter tilpasset ulike spisesituasjoner. Enkeltpakninger med og uten topping som passer godt når man er «på farta». Storpakninger som passer godt når man spiser yoghurt på frokostblanding, nøtter, frukt o.l. samt multipack med 4 eller 6 yoghurter som passer godt for f.eks. familier. Det finnes også yoghurter som er spesielt utviklet for å passe til barn.

Les mer om yoghurt i meieribiblioteket

Næringsstoffer i yoghurt

Det finns et stort utvalg av yoghurter med ulikt fett- og sukkerinnhold. Derfor kan du lett finne din favoritt til hverdag og fest.

Yoghurt inneholder blant annet proteiner, kalsium, jod, flere typer B-vitaminer og fosfor.

Melk, og andre meieriprodukter, er nordmenns viktigste kilde til kalsium og jod. 

Les mer om næringsstoffer i meieriprodukter

Statistikk om yoghurt

I 2014 inntok vi i gjennomsnitt 11,2 kilo yoghurt. Dette var en økning på 2,3 % fra året før. Siden 2011 har økningen i forbruket vært på hele 11,5 %.

Naturell yoghurt er det som klart øker mest (59,2 % siden 2011), men utgjør fortsatt kun 14 % av inntaket. Fruktyoghurt har økt med 6,3 % siden 2011 og utgjør hele 86 % av inntaket av norsk yoghurt.

Bilde av statistikk Mer statistikk om meieriprodukter

Lurer du på noe?

Dersom du lurer på noe mer rundt 3 om dagen eller har andre spørsmål knyttet til et sunt kosthold, svarer vi deg gjerne. Ta kontakt med våre eksperter på:

Bilde av Nilsi med et glass melk i hånden som peker på deg