Meierileksikon

Oppslagsverk for meieriprodukter, næringsstoffer, produksjonsprosesser, mikroorganismer og tilsetningstoffer.

Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 er et livsnødvendig vitamin, som er viktig for normal nervefunksjon og dannelse av arvestoff (DNA) og de røde blodcellene - spesielt røde blodceller. B12 er også viktig for omsetningen av fett, karbohydrater og protein i kroppen. Vitaminet er vannløselig og kan ikke lages i kroppen, det er derfor viktig at vi får tilstrekkelige mengder vitamin B12 via kosten. Melk og meieriprodukter er blant annet en god kilde til vitamin B12, også kalt kobalamin.

Anbefalt inntak av vitamin B12

Hvor mye vitamin B12 vi trenger er avhengig av alder og kjønn. Barn opp til 10 år trenger fra 0,6-1,3 mikrogram, voksne menn og kvinner trenger 2,0 µg og det samme gjelder gravide, mens ammende har et økt behov, og trenger 2,6 µg. 

Kilder til vitamin B12

Det er mest vitamin B12 i animalske matvarer. Lever, okse- og svinekjøtt, egg, melk og meieriprodukter, samt fisk og skalldyr er gode kilder. Sjøgress og alger inneholder en blanding av aktiv og biologisk inaktiv B12, men det er usikkert om en slik kilde er tilstrekkelig. Les mer om vitamin B12.