Hjem / Aktuelt / Pannekakedagen!
  • Pannekakedagen!

Pannekakedagen!

Fra boller til pannekaker!
Etter å så vidt ha rukket å fordøye fastelavnsbollene fra søndag er det på tirsdag klart for å feire pannekakedagen!

PUBLISERT: 16.02.2015

Tirsdag etter fastelavn er den internasjonale pannekakedagen, også kalt «fetetirsdag» eller «hvitetirsdag». Fra gammelt av er dette dagen før fastetiden begynte, hvor man skulle spise opp alt av ferske råvarer man hadde i hus før 40 dager med faste satte inn.

Det som måtte spises opp var gjerne varer som egg, melk og smør, som er ingrediensene i nettopp pannekaker. Derav nettopp navnet «pannekakedagen».

Vi feirer, men faster ikke
Disse tradisjonsrike dagene blir mer og mer vasket bort i vårt moderne samfunn, men holder fortsatt stand i noen land. Karnevalet i Brasil er blant annet knyttet til denne store festtiden før fasten og her i Norden holder vi godt på tradisjonen med fastelavnsboller på fastelavnssøndag som var nå nettopp. I dag markerer vi gjerne den delen av fasten som handler om å spise seg opp i forkant, uten å følge tradisjonen med fasteperioden i 40 dager etterpå.

Sunnere pannekaker
For å gjøre pannekakedagen litt sunnere på en vanlig hverdag, foreslår vi derfor grove pannekaker på menyen. Grove pannekaker passer både til frokost og kvelds, eller som middag servert med suppe. Suppe metter litt ekstra og kan absolutt forsvare en pannekakemiddag midt i uken.

Grove pannekaker

  •       4 stk egg
  •       2 ½ dl sammalt hvete, fin
  •        1 dl lettkokt havregryn
  •        1 l melk
  •       3 ½ dl hvetemel
  •       ½ ts salt
  •      2 ss smeltet smør

Ha eggene i en bolle og pisk de lett sammen. Tilsett sammalt hvete og havregryn. Rør sammen. Spe med halve melke mengden og tilsett nesten alt hvetemelet. Rør til det hele sammen til det blir en glatt røre uten klumper. Rør inn resten av melken og melet. Til slutt røres salt og smør inn i røren. Dekk til røren og la den stå å svelle i 30 min – 1 time.

Varm en stekepanne på middels varme og smelt litt smør. Hell i så mye røre at den så vidt dekker bunnen. Drei pannen så røren blir jevnt fordelt over hele bunnen. Snu pannekaken med en stekespade når den har stivnet på overflaten. Pannekaken skal være gulbrun på begge sider.

Denne røren holder seg godt i kjøleskapet i flere dager. Røren kan også fryses. Tilsetter du 1 dl ekstra med mel, har du røre til grove vafler.

Blomkål – og brokkolisuppe passer godt til grove pannekaker

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.