• Frokostkalkulator

    Frokostkalkulator

    Får du i deg nok næringsstoffer? Skriv inn hva du spiser til frokost og få beregnet næringsverdiene i frokostkalkulatoren. Les mer

MelkTV

Enkel havregrøt
  • Enkel havregrøt /sitefiles/6/icetemp/2e027ea3e63c59b4c61fb13703e5352b.jpg /melk_tv/frokost/enkel-havregrot/
  • Grove rundstykker /sitefiles/6/icetemp/11ed2165b2c35e20a7207e29610fb7d3.jpg /melk_tv/kaker-og-bakst/grove-rundstykker/
  • Havregrøt /sitefiles/6/icetemp/3faf1d6ef206c25123ef82e59206c6b4.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/havregrot/
  • Grove vafler /sitefiles/6/icetemp/af6897833c2ba1c2ebc319b865d00227.jpg /melk_tv/frokost/grove-vafler/
Gå til MelkTV

Nyttige tips og råd

Banan gir tykkere smoothie

Når du lager smoothie, vil banan kunne gi tykkere konsistens. Banan i smoothie kan være enten frossen eller frisk, men er den frossen gir den ekstra tykk konsistens. 

Dekk frokostbordet kvelden før

Har du dårlig tid om morgenen? Dekk frokostbordet kvelden i forveien, så får du tid til en hyggelig frokoststund. Eller kanskje du kan stå opp ti minutter før du pleier?

Kan kaffe og krydder øke forbrenningen?

Det hevdes at kaffe og sterke krydder, særlig chili, inneholder stoffer som kan øke forbrenningen. Men å spise seg slanke ved å drikke mye kaffe og spise mye sterk mat, går dessverre ikke. Trening er det eneste som øker forbrenningen, og styrketrening er det mest effektive.

Se alle tips og råd

Resultatene fra

frokostreisen

Ida Berg Hauge har reist landet rundt på frokostturné. Les om hennes besøk.

Frokostreisen

Last ned vår

Frokostbrosjyre

Frokostbrosjyren inneholder oppskrifter på en rekke næringsrike og gode frokoste, kostholdsråd og ideer.

Brosjyrebestilling
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.
  • Magnesium Magnesium Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, nerver og muskler. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, poteter, sjømat og belgvekster.
  • Vitamin D Vitamin D Bidrar til nomal funksjon av immunforsvar, muskler, skjelett og tenner. Kilder: sollys, fet fisk og tran. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D.
  • Ett glass melk gir deg: Ett glass melk gir deg: Melk inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag.