Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Ålesund 23. februar 2012
  • Frokostreisen til Ålesund 23. februar 2012

    Frokost hos Anniken Hessen 

Frokostreisen til Ålesund 23. februar 2012

Turen går til Ålesund og Anniken Hessen. Hun er 21 år og går på toårig kunstfagskole i Ålesund. Der driver hun med tegning, maling og i det siste også veving.  Anniken gjør som en av ti nordmenn, hun spiser frokost utenfor hjemmet vanligvis. I dag er det vinterferie, derfor serveres frokosten hjemme ved kjøkkenbordet

PUBLISERT: 27.02.2012

Vertskap for frokost

Anniken Hessen, student.

 

På menyen

Vanligvis spiser Anniken frokost på vei til og på skolen. På veien blir det en banan eller eple, på skolen blir det litt brød med pålegg og eplejuice. Den dagen Melk.no er på frokostbesøk er det vinterferie og vi blir invitert hjem til et hyggelig lite kjøkken der vi får servert skolefrokosten hennes: brød, ost, leverpostei, agurk, eple og eplejuice.

Anniken er avhengig av frokost og er oppvokst med brødskiver. Hun blir aldri lei av brød og skjønner ikke når andre sier de blir lei av skivene. Til frokost spiser hun ikke så mye, men tar igjen til lunsjen – da blir det fort fire – fem skiver. Hun er opptatt av å bevare frokosten og merker godt hvis hun ikke har spist. – Jeg blir fort slapp og sliten da, forteller hun.

I helgene steker hun og samboeren rundstykker, spiser egg og godt pålegg og så har hun en hang til majones. Hun elsker majones.  Hun liker også å eksperimentere med påleggsbruken for å få litt variasjon. På skolen er det begrenset med tilbud av pålegg, men hun låner av andre. Alle variasjoner er ikke like gode, men eksempler på annerledes favoritter er:

  • Mørpølse med tomat og pepper
  • Hvitost med eple
  • Banan og syltetøy
  • Avokado på brødskiven
  • Rød pesto med chili

 

Hva viste frokosttesten?

Frokosttesten til Anniken viste at hun spiste litt lite. Dette er typisk for mange nordmenn. Hun får litt lite jern og trenger også mer kalsium. Ved å legge på en skive til, gjerne da med leverpostei, og drikke et glass melk eller ta en yoghurt vil hun fort avhjelpe dette. Hun tenker selv at det er endringer hun ønsker å gjøre.

Hvorfor valgte vi Anniken i Ålesund?

Hva er vel mer naturlig sted å besøke enn Ålesund – byen der mat er en fest?

Som arrangørby for Den norske matfestivalen hvert år er Ålesund et selvfølgelig valg. I tillegg er jo havnen Norges største fiskerihavn, og mat blir derfor ikke tatt lett på i denne byen.

Hva bør vi bevare?

Forskning viser at det er viktig for barn og unge å spise frokost for å kunne holde konsentrasjonen gjennom skoledagen. Anniken løser tidsklemma ved å spise litt på starten av dagen, og ta det igjen til lunsj. Litt er bedre enn ingenting, samtidig er det lurt å velge riktige produkter hvis man velger lite. Et glass melk, en yoghurt eller en smoothie er et næringsrikt og godt alternativ i forhold mange andre alternativer «i farten».

Jeg er avhengig av frokost og opptatt av å bevare den. Jeg merker godt hvis jeg ikke har spist og blir fort slapp og sliten da.

Anniken Hessen, student Ålesund

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.