Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Bergen 8. mars 2012
  • Frokostreisen til Bergen 8. mars 2012

    Munter frokostprat på Klosterhagen Hotell. Foto: Magne Sandnes 

Frokostreisen til Bergen 8. mars 2012

Bergen skal lære oss gode frokostvaner. Folk fra Hordaland inntar gjerne dagens første måltid på jobben eller skole. Det fikk Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) til å reise på besøk til Martin Frydenlund ved Klosterhagen Hotell på Nordnes i Bergen. Nå kan kokkens frokostvisjoner havne på statsrådens bord.

PUBLISERT: 09.03.2012

Vertskap for frokost

I Hordaland ble vi invitert på frokost til Klosterhagen Hotell. Den 31 år gamle kokken, Martin Frydenlund, blir ofte stemplet som en ekte frokostkokk. Selv har han som oftest lite matlyst om morgenen og ender opp med litt müsli og melk. Dette hindrer ham imidlertid ikke fra å lage en deilig og hjemmelaget frokost bestående av lokale produkter. Både brød, knekkebrød, syltetøy, tørkede tomater, sylteagurk og bakte rødbeter er hjemmelaget - til og med osten og yoghurten er lokal.

På menyen

En lokal frokost
På hotellet serveres en nydelig hjemmelaget frokost hver dag. Kjøkkensjefen Martin kan kalles en virkelig frokostkokk. Han synes mange av frokosten på andre hoteller er lite interessante og serieproduserte. Vestlandet har mye å by på og det var mye uvanlig frokostalternativer å velge mellom.

Brødet, knekkebrødet og frokostblandingen er selvsagt hjemmelaget og her kan man velge mellom leverpostei med kalkunhjerte, hjortepaté (av selvskutt hjort), oksetunge og -kjaker, flere varianter av fisk deriblant ørretpaté og ørret med brent purreløk, rømmesild og Narviksild.  Her lages også syltetøy, tørkede tomater, sylteagurk og bakte rødbeter på hotellkjøkkenet. Yoghurt og osten er også lokal.  Det prøves stadig ut nye varianter på kjøkkenet, akkurat nå har han tenkt å prøve seg på fleskepølse.

Hvorfor valgte vi Martin på Klosterhagen hotell i Bergen?

-Våre undersøkelser viser at bergensere oftere spiser frokost på jobb eller skole sammenlignet med resten av landet. Vi undret oss over om det var bergensernes sosiale natur som gjorde at de fleste valgte å spise utenfor hjemmet, og ble derfor veldig glade da Martin inviterte oss på frokost på sin arbeidsplass. I tillegg var det interessant å møte en kokk som selv har en jobb hvor han serverer mange gjester frokost hver dag, både norske og utenlandske.

Hva bør vi bevare?

Martins matfilosofi går ut på rene smaker og valg av gode, helst lokale, produkter. De som besøker hotellet skal opplever lokale produsenter, norske råvarer og hjemmelaget mat. Han mener at lokale mattradisjoner er viktige å ta vare på.

Jeg vil gjerne tilby gjestene en smak av min matfilosofi som handler om rene smaker og lokale produkter. Forhåpentligvis føler de at de har fått smake på alt det Vestlandet har å by på – for eksempel er det få som forventer å få leverpostei med kalkunhjerte eller hjortepaté laget av selvskutt hjort.

Martin Frydenlund, kokk på Klosterhagen Hotell

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.