Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Hamar 4. oktober 2011
  • Frokostreisen til Hamar 4. oktober 2011

    Den aktive pensjonisten Chris Castberg spiser solid frokost. Foto: Jens Erik Jensrud 

Frokostreisen til Hamar 4. oktober 2011

Med fire til fem treningsøkter i uken og et brennende politisk engasjement, lever  70-åringen Chris Castberg  fra Hamar mer aktivt enn de fleste.  Hvordan han får det til? En solid frokost må til og det vil han gjerne formidle til andre.

PUBLISERT: 11.10.2011

Vertskap for frokost

Da Chris fikk høre om frokostreisen til Melk.no, var han rask til å invitere Ida til Hamar. For frokostvaner og betydningen av en god start på dagen, mener han mye om.  Han lærte å spise og sette pris på frokost fra han var liten, og spesielt bestemor var en inspirator. Derfor synes han det er flott at han kan inspirere andre til å forstå hvor viktig frokost er. Han råder han folk til å sette av tid til frokosten. Oppfordringen fra Chris er å sette av en halvtime selv om man skal av gårde på jobb og skole.  Som pensjonist nyter han å kunne kose seg en hel time før dagen er i gang for fullt.

På menyen

Ingen dag uten Gudbrandsdalsost
Chris har dekket bordet med påsmurte brødskiver med svært variert pålegg, frukt, bær, juice, vann og melk. I tillegg serverer han frokostblanding med selvplukkede bær. Gudbrandsdalsosten har sin faste plass. Han mener at en dag uten gudbrandsdalsost blir en dårlig dag.

Hvorfor valgte vi Chris på Hamar?

Melk.no har gjennomført en representativ frokostundersøkelse. Svarene tyder på at hedmarkinger er blant landets flinkeste til å spise frokost. Det kan ha sammenheng med at Hedmark er et stort jordbruksområde. Men selv om hedmarkinger topper på frokoststatistikken, er nok frokosten til Chris større enn det de fleste tar seg tid til. Men innholdet er helt i tråd med vår undersøkelse: Grovt brød, variert pålegg, kaffe, vann, melk og juice, er det som gjelder. Chris pekte seg ut som en aktiv pensjonist som også løper halvmaraton. Han har tatt med seg sine gode frokostvaner fra sin bestemor.

Hva bør vi bevare?

Chris mener vi bør bevare mangfoldet ved frokostbordet, kombinere tradisjonelle og kanskje lokale produkter og kombinere med det naturen selv har å by på som selvplukkede bær. Selv har han ingen frokost  uten Gudbrandsdalsost og han mener vi bør sette av å bevare den verdifulle tiden; minimum en halvtime hver dag med ro rundt frokosten.

 

Jeg lærte å sette pris på frokost fra jeg var liten, og spesielt bestemor var en inspirator. Derfor synes jeg det er flott at jeg kan inspirere andre til å forstå hvor viktig frokost er»

Chris Castberg, Hamar

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.