Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Longyearbyen, 6. juli 2012
  • Frokostreisen til Longyearbyen, 6. juli 2012

    Frokost på Basecamp fangstmannshotell. Foto: Hanne Fayling 

Frokostreisen til Longyearbyen, 6. juli 2012

På Svalbard er det + 4 grader C og overskyet - typisk julivær. Vi spiser frokost på Basecamp fangstmannshotell i Longyearbyen, det mest unike hotellet i byen. Det er dekorert med drivtømmer, selskinn og bilder og gjenstander som demonstrerer livet i Arktis.

PUBLISERT: 11.07.2012

 

Vertskap for frokost
Administrerende direktør Steinar Rorgemoen inviterer oss på frokost i frokostrommet på hotellet. Her spiser han frokost hver morgen før han gjerne drar ut som guide for ivrige turister på Svalbard-besøk.

På menyen
På frokostbuffeten kan man forsynes seg med brød, skinke, ost, laks, sild, grønnsaker, og egg i ulike fasonger. Selv spiser Steinar to skiver med brød – en med ost og skinke og en med den noe utradisjonelle kombinasjonen laks og bacon. Så langt det er mulig er maten «verdens mest kortreiste mat». Brødet kommer blant annet fra lokalt bakeri. Samtidig er det en utfordring med mat som kommer fra andre steder da prisene blir høye. Fersk melk på Svalbard er dobbelt så dyr som på fastlandet, så på hotellet serveres UHT-melk som har lenger holdbarhet.

Hvorfor valgte vi Svalbard?

Nærmere Nordpolen kommer man sjelden og det er en unik opplevelse å få spise en frokost i arktiske strøk. På Svalbard jobber man for at avtrykket der man er skal være så lett som mulig gjennom blant annet verdens strengeste miljøvernlov. Det er spennende å kunne få oppleve dette på nært hold.

Mange av de som bor på Svalbard er fysisk aktive som guider og for Steinar er frokosten viktig for å få i seg nok næring før han skal ut i naturen. Da han bodde på fastlandet (som de kaller det her), spiste han ikke frokost og levde et langt mer stresset liv. Den gang ble det stort sett ett måltid gjennom dagen.

På Svalbard er livet annerledes. Det er langt mer «slow living»: man har mer tid og det er en annen ro i hverdagen. Mange ressurssterke mennesker har kommet hit gjennom å ta bevisste valg.  Det viktigste man snakker om er vindretning, temperatur, nedbørsmengde og bølgehøyde. Her er man også mer opptatt av deg som person enn hva som står på visittkortet.

 

Hva bør vi bevare
For Steinar har frokosten nå mer verdi enn bare å få i seg foret. Måltidet gjør at man kan roe ned «før rock’n roll starter». Han opplever en bedre balanse gjennom dagen ved å innta frokosten. Dessuten er frokostbordet et sted der alder utjevner seg og alle kan møtes.


- Frokost har mer verdi enn bare å få i seg foret

Administrerende direktør for Basecamp Spitsbergen Steinar Rorgemoen.

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.