Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Mjøndalen 3. mai
  • Frokostreisen til Mjøndalen 3. mai

    Kjærlighetsfrokost hos Sofie og Geir i Mjøndalen 

Frokostreisen til Mjøndalen 3. mai

Helgefrokost en torsdag morgen i Mjøndalen.

PUBLISERT: 13.05.2012

Vertskap for frokost

Det nyetablerte paret Sofie Gudmestad og Geir Solberg inviterte til frokost i deres felles bolig i Mjøndalen i Buskerud. Hun er utdannet sykepleier og reiser på jobb til Brynseng hver morgen, mens han er snekker og jobber mye i nærområdet

På menyen

Vi ble servert en skikkelig «kjærlighetsfrokostt» som nok er nærmere helgefrokosten enn hverdagsfrokosten deres. Sofie hadde laget hjerteformede pletter og serverer sin kjære til og med et speilegg i hjerteform. Ellers er det mye ost samt annet pålegg på knekkebrød og hjemmelagede rundstykker. De drikker te i stedet for kaffe, samt juice, Biola og vann. På tallerkenen ligger også tranpillene klare. Sofie lager også ofte smoothie med melk med 4-korn i, eller spiser havrebriks.

 

Hvorfor valgte vi  Buskerud?

Buskerud er av fylkene som er best til å spise frokost, og med dette besøket får vi innblikk i hva et yngre par uten barn prioriterer til frokost. Sofie er tidlig ute av huset og varierer litt mellom å spise frokost før hun drar eller kjøpe noe på veien. Geir er helt avhengig av frokost og er veldig glad i ost i flere varianter. Han jobber mye fysisk og merker  på kroppen hvis han hopper over frokosten. Tidligere var han oftere innom butikken og kjøpte seg mat som ble spist på jobben, men mener det er lite tilrettelagt i butikken for «porsjonsfrokost» og foretrekker derfor nå å spise hjemme. Sofie har dårlig samvittighet hvis hun ikke får spist noe, og har fått med seg sine frokostvaner hjemmefra på Jæren der hun opprinnelig kommer fra. Hun husker spesielt en gammel tante som hver kveld dekket bordet til frokost så alt sto klart til morgenen etter.

Hva bør vi bevare?

Det er viktig å ta seg tid til felles frokost innimellom. Vår undersøkelse viser at det er flere som spiser frokost alene enn sammen med andre i hverdagene. Frokosten kan være både hyggelig og sosialt og gi en fredelig start før dagens mange gjøremål. Det er det måltidet der vi kan selv kan styre hvor lang tid vi vil bruke ved å stå opp litt før. 

 

Les alt om frokostreisen

I helgen spiser vi alltid frokost sammen. Da serveres egg og vi leser aviser mens vi tar oss god tid til å spise sammen

Sofie Gudmestad

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.