Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Porsgrunn 14. desember 2011
  • Frokostreisen til Porsgrunn 14. desember 2011

    "Frokostdate" med Anne Sortedal og Susanne Jørgensen 

Frokostreisen til Porsgrunn 14. desember 2011

Vi møter to skolejenter på Porsgrunn videregående skole. De to jentene møtes hver dag på bussen og spiser frokost sammen på skolen når kantinen er åpen. Hjemme har de alltid dårlig tid og må spise alene før resten av familien er i gang. Da er det hyggeligere å spise sammen.  De nyter frokosten sammen og prater om alt mellom himmel og jord. Etterhvert kommer flere venner og de har det de kaller en «frokostdate» med mellom 6 og 10 stykker som samles. Da har de en hyggelig start på dagen før de går våkne og mette til første time. Frokostkalkulatoren til Melk.no gir dem tre stjerne for frokosten deres.  Den er variert og bra og gir påfyll av viktige næringsstoffer som kalsium, fiber og vitamin D.  I møte med  Melk.no snakker vi mest om eventuelle alternative frokoster som kan være aktuelle for å få variasjon. Brødskiver er selvsagt et alernativ,  men også grove vafler med pålegg opplever mange som en annerledes og morsom frokost. Da kan de lage vaflene hjemme og ta med pålegg eller kjøpe pålegg på skolen. For de som ikke orker noe særlig mat om morgenen er frokostsmoothie et godt alternativ: en smoothie med frukt og bær, yoghurt og gjerne iblandet müsli for å få noe fiber.

PUBLISERT: 19.12.2011

Vertskap for frokost

Anne Sortedal og Susanne Jørgensen er 16 år og går på Porsgrunn videregående skole i 2. klasse, avdeling nord. Begge jentene er aktive og trener mye. Susanne spiller håndball tre ganger i uken og Anne går på idrettslinjen og har gym hver dag på skolen i tillegg til annen trening.

På menyen

På skolen finner de seg et «frokostbord» og har med seg frokostblanding i plastboks og kjøper melk på skolen. I tillegg bruker de litt frukt/rosiner og/eller syltetøy og drikker et glass appelsinjuice. Frokosten deres er lettvint og sunn. De holder seg mette lenge og skaper samtidig en fin start på dagen. De synes selv at de får økt konsentrasjon og mer overskudd ved å starte dagen på denne måten.

I helgene spiser jentene gjerne middagsrester til frokost. Heller ikke da er de vant til felles frokost med familien. Familiefrokostene opplever de først og fremst på hytta. Da er det lange familiefrokoster og da spiser de nesten alltid egg.  Det er mødrene som påvirker frokostvanene deres mest. Ikke alle mødre spiser frokost og de mener det er viktig at mødrene tenker på hvor viktig det er å være rollemodell for barna sine.

Hvorfor valgte vi Anne og Susanne i Porsgrunn?

I Telemark svarer hele 9 av 10 husholdninger med barn at barna spiser frokost hver dag.  Jentene har liten matlyst når de står opp om morgenen, og ønsker derfor å spise frokost sammen med venner siden de står opp før resten av familien. Mange av skolekameratene har samme dilemma, og dropper derfor frokosten. De ønsker å inspirere jevnaldrende til å spise frokost, og deres måte er med på å skape god matlyst og en god start på en lang skoledag.

Hva bør vi bevare?

Mange ungdom sliter med at de er trette om morgenen og kutter ut frokost av den grunn. Hvis skolen kan tilrettelegge for frokostservering i kantiner eller på andre måter før skoledagen starter, kan det være en fin måte å få ungdommen mer opplagte på. Det kan gjøres så enkelt som i Porsgrunn at man selv tar med mesteparten av frokosten sin og supplerer med for eksempel kald melk.  .

Det er viktig at mødrene tenker på hvor viktig det er å være rollemodell for barna sine

Anne Sortedal og Susanne Jørgensen, Porsgrunn

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.