Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Tromsø, 10. mai 2012
  • Frokostreisen til Tromsø, 10. mai 2012

    Frokost i Tromsø. Foto: Eskil Wie 

Frokostreisen til Tromsø, 10. mai 2012

På kafeen De 4 Roser i Tromsø inviterer Trine Eilertsen oss til en av de mange frokostene som serveres hele dagen. Her kan man velge mellom ulike frokostalternativer: fransk, italiensk, amerikansk, engelsk, fitness og de 4 Rosers egen frokost

PUBLISERT: 14.05.2012

 

Vertskap for frokost
Trine Eilertsen driver kafé og restaurant midt i Tromsø sentrum. Stedet har vært åpent i tre år, og går veldig bra. Her serveres ulike frokoster fra klokken ti hver dag. De merker at ulike frokoster er populære på ulike dager: På mandag går det mest engelsk frokost, mens lørdag er amerikansk frokost med pannekaker veldig populært. Mange vil gjerne ha melk til pannekakene. Fitnessfrokost går det mye av etter jul og før sommeren.

På menyen
Melk.no blir invitert til å spise den italienske frokostvarianten: Tomat og mozarellasalat, serranoskinke, oliven, fetaostmix, brød, smør og caffé latte. Vi kunne også fått pannekaker, omelett, croissant, müsli med yoghurt eller egg og bacon ved å velge en av de andre frokostalternativene. De 4 Roser har blant annet en Norgesmester i kaffeart. Caffè latten vi får servert er et lite kunstverk i seg selv og smaker nydelig.

Selv spiser Trine vanligvis frokost hjemme med hjemmebakt brød, brie og skinke. Hun er også glad i kokt egg, som gjerne ligger ferdig i kjøleskapet.  Der i gården brukes kun grovt hjemmebakt brød som blir laget etter øyemål slik at aldri blir det samme brødet. Dessuten drikker hun melk samt en kopp te.  Noen ganger blir det frokost på jobben. Hun er uansett opptatt av å få i seg mat om morgenen, og merker at hun fungerer mye bedre med frokost enn uten.

 

Hvorfor valgte vi Tromsø?

Byen kalles jo Nordens Paris og vi ønsket å spise frokost på kontinental måte. Da var valget av Café De 4 Roser enkelt. Her lages all maten fra bunnen av og frokostvariantene er mange.  Selv om det er internasjonal meny forsøker de å velge lokale leverandører så langt det er mulig.

De har noen faste frokostgjester som kommer innom nesten hver dag, og noen kommer også litt senere og velger frokostene i stedet for lunsj. Kundene er en kombinasjon av lokalbefolkning og forretningsfolk. Spesielt kvinner setter pris på et kafébesøk, og det er alle aldersgrupper; skoleelever, nybakte mødre og voksne damer. 


Hva bør vi bevare
For Trine er det viktig å ha noen å spise frokost sammen med. Det er ikke alltid like lett i hverdagen, men prioriteres i helgene. Da kan man skravle litt samtidig som man får roet ned før dagen starter.  Trine har fått de gode frokostvanene hjemmefra og mener også dette er viktig for den oppvoksende generasjon

Samtidig kan vi hente noen gode frokostvaner også fra andre land. Blant annet fikk vi god innføring i hvordan en skikkelig cappucino og caffé latte bør lages. Temperatur er viktig, et sted mellom 50 – 60 grader er perfekt. De som har jobbet med dette lenge har det i hendene og hører det også på steameren. Det er lett å la steameren holde på for lenge og da blir melken for varm. Men på De 4 Roser er både kaffen og melken perfekt.

Det er viktig å ha noen å spise frokost sammen med. Det motiverer meg til å spise en god frokost,

Kafévert Trine Eilertsen på De 4 Roser

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.