Hjem - Helse og livsstil / 3 om dagen / Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?
  • Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

    3 porsjoner melk og meieriprodukt bidrar til å dekke ditt daglige anbefalte inntak av kalsium  

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold. 

Guro Waage

PUBLISERT: 09.03.2015
REVIDERT: 02.02.2016 - SKREVET AV: Guro Waage - TITTEL: ERNÆRINGSRÅDGIVER

Hva er 3 om dagen?

Myndighetene anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. Undersøkelser blant forbrukere viser at mange synes dette er et lite konkret råd. Det er store forskjeller i hva som defineres som et passende daglig inntak av melk og meieriprodukter når forbrukere blir spurt om dette. 3 om dagen er en konkretisering av myndighetenes råd, som skal gjøre det lettere for deg som forbruker å få en oppfatning av hvilke mengder melk og meieriprodukter som er passende i et sundt og variert kosthold.

Melk inneholder viktige næringsstoffer

Visste du for eksempel at melk og meieriprodukter er den største kilden til både kalsium og jod i det norske kostholdet, og bidrar til hele 67 % av kalsiuminntaket og 55 % av jodinntaket vårt?

Melk og meieriprodukter kan kalles næringstette fordi de inneholder flere viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger hver dag:

  • Kalsium er en av de viktigste byggesteinene i skjelettet vårt. Kalsium bidrar også til å styrke tennene og til at musklene og nervesystemet vårt fungerer normalt. 
  • Jod bidrar til en normal energiomsetning, vedlikehold av hud og nervesystem, til normal vekst hos barn og det er et viktig mineral for hjernen vår. Jod er også viktig for fosterutvikling, og derfor bør spesielt gravide passe på å få nok.
  • Proteiner gir oss energi og er byggemateriale for kroppens celler og vev. Proteiner bidrar til muskelvekst og vedlikehold av skjelettet, og de deltar i kroppens stoffskiftereaksjoner. 
  • Vitamin B12 er nødvendig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller som blant annet er viktig for immunforsvaret vårt. 
  • Vitamin B2 er viktig for energiomsetningen i kroppen, men også for vekst, syn, hår, hud, negler og nervesystemet. 
  • Fosfor fungerer sammen med kalsium og styrker skjelettet og tennene.
  • Noen varianter av melk og meieriprodukter er også tilsatt vitamin D. Vitamin D er viktig for opptak av kalsium i tarmen og for å opprettholde en god muskelfunksjon og et godt immunforsvar. 

I tillegg til de nevnte næringsstoffene over, inneholder melk og meieriprodukter også blant annet magnesium, flere varianter av B-vitaminer og kalium. Les mer om næringsstoffer i melk her.

Spiser du 3 porsjoner med meieriprodukter hver dag, bidrar du derfor til å sikre ditt anbefalte inntak av kalsium og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.

Like mye næringsstoffer i de magre meieriproduktene

Melk og meieriprodukter har et varierende innhold av fett og dermed også kalorier. Innholdet av andre næringsstoffer som vitaminer og mineraler er stort sett det samme uavhengig av fettinnholdet. Ved å velge magre meieriprodukter kan du redusere inntaket av fett og kalorier, men likevel få i deg de næringsstoffene som kroppen trenger. Magre meieriprodukter kan derfor trygt være en del av dine 3 om dagen.

Hva er dine «3 om dagen»?

Eksempler på «3 om dagen» kan være:

  • Et glass melk (1,5 dl) 
  • To skiver gulost (20 g)
  • Et lite beger yoghurt (125 ml) 

Se flere eksempler på hva en av 3 om dagen kan være her.

 

Faktaboks

Anbefalt daglig inntak av kalsium: 

< ½ år       360 mg 
½-1 år       540 mg 
1-5 år        600 mg 
6-9 år        700 mg 
11-20 år     900 mg 
> 20 år      800 mg 
Gravide      900 mg 
Ammende  900 mg

Relaterte Artikler

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.