På denne siden finner du informasjon om hva laktoseintoleranse er og at det finnes ulike varianter av denne lidelsen. Lurer du på om du kan ha en laktoseintoleranse er det viktig å få en riktig diagnose hos fastlegen din. Du kan også lese om hvilke symptomer laktoseintoleranse gir og kostråd i forhold til hvilke meieriprodukter du fortsatt kan spise uten å få ubehag. Faste gule oster er for eksempel så og si laktosefri og kan fint spises. I tillegg er det kommet mange laktosereduserte og laktosefri produkter på markedet. Vi har derfor også laget en liste over inneholdet av laktose i de ulike produktene.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.