Frokost og matpakke er en viktig del av kostholdet vårt i Norge. Det kan være lurt å variere hva vi spiser til frokost og har med i matpakken. Undersøkelse gjort i 2009 viser at frokostspisere får i seg mer næringsstoffer og at barn som spiste frokost hadde bedre konsentrasjon. Bruk av restemat kan gjøre det mer spennende å spise matpakken Vi har samlet artikler som både inneholder oppskrifter og tips for inspirasjon om både frokost og matpakke.

Prøv også våre kalkulatorer for å beregne for eksempel sammensetningen av din frokost basert på de norske anbefalingene.

 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.