Hjem - Helse og livsstil / Gravide og ammende / Husk jod i tillegg til folat når du er gravid
  • Husk jod i tillegg til folat når du er gravid

    Er du gravid bør du sørge for å få i deg nok jod. Et kosthold med melk, meieriprodukter og fisk kan sikre anbefalt daglig inntak. 

Husk jod i tillegg til folat når du er gravid

De fleste gravide er klar over at de bør ta tilskudd av folat, men mange er ikke klar over at det også er viktig å få i seg nok jod. Jod er nødvendig for fosterets utvikling, og ny forskning viser at halvparten av gravide i Norge får for lite.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 06.10.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Jod er et næringsstoff som alle bør få i seg daglig, og er du gravid er det ekstra viktig. Gravide har et økt behov for jod, fordi det bidrar til utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet hos fosteret. I tillegg er det viktig for hormonene som regulerer stoffskiftet både for den gravide og barnet i magen.

Melk, meieriprodukter og fisk inneholder mest jod

Vi har få gode kilder til jod i det norske kostholdet. Mesteparten får vi fra melk og meieriprodukter, men også i meieriproduktene varierer jodinnholdet en del. Brunost og prim inneholder klart mest jod, og melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også ganske mye jod. Hvit fisk og produkter laget av hvit fisk er også blant de beste jodkildene vi har. Egg inneholder også en del jod, ellers har vi få gode jodkilder i et naturlig kosthold.

Les mer om hvordan du kan få nok jod.

Selv mild jodmangel kan være uheldig for barnet i magen

Alvorlig jodmangel hos gravide kan føre til hjerneskade hos barn. Dette sees svært sjelden i Norge, men tall fra Den norske mor- og barnstudien (MoBa) viser at halvparten av norske gravide har mildere former for jodmangel. Ny forskning indikerer at selv mild og moderat jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barn.

Alvorlig jodmangel kan også føre til struma, som betyr at skjoldbruskkjertelen blir forstørret. Skjoldbruskkjertelen er viktig blant annet fordi den produserer hormoner som påvirker stoffskiftet ditt og forbrenningen, og nok jod er nødvendig for å produsere riktig mengde hormoner.

Les mer om undersøkelsen som avdekker at det er urovekkende lavt jodinntak blant gravide.

Bør jeg ta tilskudd av jod?

Det er ikke mulig å ta en blodprøve for å undersøke om vi får nok jod. Om du får nok jod henger tett sammen med hvor mye melk, meieriprodukter og fisk du spiser og drikker, så den enkleste måten å finne ut om du får nok jod på er å se på kostholdet ditt. Hvit fisk er sammen med melk og meieriprodukter den viktigste kilden til jod i kostholdet vårt. Egg inneholder også en del jod. Det er stor forskjell i hvor mye jod det er i hvit og fet fisk. Hvit fisk er en svært god kilde, mens innholdet er lavt i fet fisk.

Gravide trenger 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt hver dag for å sikre et anbefalt inntak av jod. I tillegg anbefales det at du spiser fisk til middag 2-3 ganger i uken, og minst en av dem bør være hvit fisk. Det er også smart å spise hvit fisk som pålegg og spise andre fiskeprodukter som for eksempel fiskekaker. Hvis du mistenker at kostholdet ditt ikke gir deg nok jod kan det være nødvendig med et kosttilskudd med jod. Multivitamintabletter fra apotek inneholder som regel jod.

Les mer om kostråd for gravide.

Faktaboks

Hvordan får jeg nok jod når jeg er gravid?

  • 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen bidrar til å sikre jodinntaket
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken (minst ett bør være hvit fisk),
  • Egg inneholder en del jod
  • Brunost inneholder spesielt mye jod, og kan være et godt påleggsvalg for gravide
  • Mistenker du at du ikke får nok jod, kan du vurdere å ta et kosttilskudd med jod

Hvordan spise og drikke nok melk, syrnet melk og yoghurt?

Du kan for eksempel drikke melk eller syrnet melk til brødmåltidene, spise kornblanding med melk eller yoghurt, havregrøt kokt på melk, lage smoothie med yoghurt eller syrnet melk eller lage grove pannekaker eller vafler til lunsj, middag eller kvelds.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.