Hjem - Helse og livsstil / Gravide og ammende / Kan gravide spise ost?
  • Kan gravide spise ost?

    Gravide bør spise ost som er pasteurisert. 

Kan gravide spise ost?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster. I tillegg bør gravide være forsiktig med å spise myke og halvmyke muggoster, selv om de er pasteurisert.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.09.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Noen matvarer kan inneholde uønskede stoffer som kan skade den gravide eller fosteret. Ost kan inneholder bakterien Listeria, som finnes naturlig i vann og jord og dermed kan finnes i matvarer. De fleste bakterier formerer seg svært sakte i kjøleskapstemperatur. Listeria er et unntak, som gjør mat med lang holdbarhet ekstra utsatt.

Trenger gravide melk og meieriprodukter?

Melk og meieriprodukter gir både proteiner, kalsium, jod, B-vitaminer og fosfor. Ny forskning viser at mange gravide får for lite jod, og dette kan være uheldig både for den gravide og barnet i magen. Mesteparten av jod får vi fra melk, meieriprodukter og hvit fisk. Les mer om jod.

Gulost og brunost er trygt for gravide

Harde oster som brunost, guloster (Norvegia, Jarlsberg, Gräddost, Nøkkelost og liknende) og parmesanoster er trygge. Alle norskproduserte pasteuriserte smelteoster (smøreost/tubeost) og kremoster er også trygge.

Gravide skal ikke spise upasteurisert ost

All melk i Norge pasteuriseres, det vil si varmebehandles ved 72 °C i 15 sekunder. Pasteurisering fjerner bakterier som Listeria. Det er ikke tillatt å selge upasteurisert melk i butikker, men du kan finne oster som er laget på upasteurisert melk. Dersom er ost er laget på upasteurisert melk skal dette stå på pakken. Står det ikke på pakken om osten er pasteurisert eller ei, skal den være laget på pasteurisert melk.

Gravide kan trygt spise upasteurisert ost på pizza og i varm mat

Upasteuriserte oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza og gratenger, er trygge å spise for gravide. Gjennom varmebehandling over 72 ºC i mer enn 15 sekunder vil Listeriabakterien dø. Du kan derfor fint spise alle ostetyper som du vet har vært varmebehandlet godt. Frysing av ost vil derimot ikke ødelegge Listeriabakterien.

Gravide bør være forsiktig med myke og halvmyke oster

Myke og halvmyke oster, laget med blå- og hvitmugg, som for eksempel Camembert, Gorgonzola, Chevre og liknende, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier, til tross at de er pasteurisert. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men vil du være helt på den sikre siden bør du unngå slike oster i mens du er gravid. Ønsker du allikevel å spise slike oster er det smart å spise dem når de er ferske. Dette fordi eventuelle bakterier i osten formerer seg og øker i antall mens osten lagres.

Kan gravide spise fetaost?

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost. Mattilsynet oppgir at fetaost og lignende salatoster på glass er trygge å spise, dersom glasset er åpnet nylig og osten laget av pasteurisert melk.

Faktaboks

VELG:

  • Pasteuriserte harde oster som brunost og gulost (Norvegia, Jarlsberg, Gouda, Gräddost, Nøkkelost og liknende)
  • Upasteuriserte harde og vellagrede oster, som Parmesan og Grana Padano (selv om de ikke er varmebehandlet)
  • Alle norske smelteoster og kremoster (smøreoster/tubeoster)
  • Fetaost og lignende salatoster på glass, nyåpnet og laget av pasteurisert melk
  • Norske pasteuriserte kittmuggoster som Ridder og Port Salut
  • Norsk pasteurisert kvarg (Skyr og Kesam)
  • Alle oster (også upasteuriserte og med blå- og hvitmugg) som er varmebehandlet til det bobler, for eksempel på pizza

UNNGÅ:

  • Upasteuriserte oster som ikke er varmebehandlet til det bobler
  • Myke oster med blå- eller hvitmugg, som Gorgonzola, Chevre og Brie, til tross for at de er pasteuriserte

Ordforklaringer

Listeria - en bakterie som finnes naturlig i vann og jord, og dermed i en rekke ulike matvarer. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å velge pasteuriserte meieriprodukter.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.