Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for barn og unge / Barn og unge spiser mindre sukker
  • Barn og unge spiser mindre sukker

    Yoghurt er ikke en stor kilde til sukker i kostholdet til barn og unge. 

Barn og unge spiser mindre sukker

Resultatene fra den nasjonale undersøkelsen Ungkost 3 viser at kostholdet til norske barn og ungdommer har blitt bedre, men det er fortsatt utfordringer å ta tak i.

Mona Bjelland

PUBLISERT: 11.10.2016 - SKREVET AV: Mona Bjelland - TITTEL: ERNÆRINGSRÅDGIVER PhD
SKOLEANSVARLIG

Ungkost 3, som ble gjennomført i 2015, er den tredje nasjonale kostholdsundersøkelsen i Norge blant barn og unge i Norge. De to forrige ble gjort i 1993 og 2000.

Norske ungdommer spiser mindre sukker

Ungkost-undersøkelsen i 2000 viste at 9 - og 13-åringene hadde et veldig høyt inntak av tilsatt sukker – spesielt fra brus og saft; 13 år gamle gutter drakk til sammen en halv liter saft/brus med sukker hver dag, mens inntaket blant jentene var noe lavere.

Etter Ungkost 2000 ble det satt i gang en rekke tiltak fra helsemyndighetenes side for å redusere sukkerinntaket, og det var stor spenning knyttet til resultatene fra Ungkost 3. Tiltakene ser ut til å ha hatt effekt: Andelen av energi fra tilsatt sukker er redusert med 5-6 prosentpoeng. Men, til tross for en markant nedgang, får norske barn og unge fortsatt i seg mer sukker enn den anbefalte maksgrensen på 10 % av det totale energiinntaket. De største kildene til sukker er fortsatt brus, saft og godteri, akkurat som i 2000.

Drikker ekstra lett og lettmelk

I Ungkost 3 drakk 9-åringene i snitt 2,8 desiliter melk daglig (cirka halvannet glass), hvor lettmelk og ekstra lettmelk var de melketypene det ble drukket mest av – noe mer ekstra lett enn lettmelk. Inntaket av helmelk og skummet melk var generelt lavt. Tilsvarende tall for 13-åringene var 2,5 desiliter, og også blant disse var ekstra lett og lettmelk de mest populære melketypene. Inntaket av yoghurt i begge aldersgruppene var på ca 35 g daglig, som tilsvarer en fjerdedel av en lite beger.

Guttene spiser mer av flere matvaregrupper

Generelt hadde gutter i begge aldersgruppene et høyere inntak av brød, kjøtt og samlekategorien melk/yoghurt/fløte/is enn jentene, mens jentene hadde et høyere inntak av frukt og bær.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.