Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for barn og unge / Hva skal små barn spise?
  • Hva skal små barn spise?

    Pass spesielt på at maten gir barna nok jern, vitamin D, vitamin E og jod. 

Hva skal små barn spise?

Barn vokser raskt på kort tid og har et stort behov for næringsstoffer. Tenk litt ekstra på jern, jod, vitamin D og vitamin E til de små barna.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 20.03.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Fra barn er 8-12 måneder kan de aller fleste følge resten av familiens kosthold, helt eller delvis. Ettersom barn vokser raskt og har små mager trenger de å spise ofte, og de har et stort behov for vitaminer og mineraler. De fleste trenger både frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og 1-2 mellommåltider.

Norske barn har stort sett et sunt kosthold

Jo mer variert kostholdet er, desto større sjanse er det for at barna får nok av alle vitaminer og mineraler. Kostholdsundersøkelsen Ungkost viste at 4-åringer stort sett hadde et bra kosthold, men de står i fare for å få for lite jern, vitamin D og vitamin E. I tillegg får en del barn for mye sukker og mettet fett, og for lite frukt, grønnsaker og grovt brød.

Sørg for nok jern til barna

Jern er viktig for barn i vekst. Fra barna begynner med fast føde er det smart å tenke på jern, fordi jernlagrene deres er tomme, behovet er høyt og morsmelk ikke inneholder jern. De beste kildene til jern i det norske kostholdet er kjøtt og grove kornprodukter. Jo renere kjøtt, desto mer jern inneholder det. Derfor kan det være smart å velge for eksempel kokt skinke og karbonadedeig fremfor varianter med mer fett. Rødt kjøtt inneholder også mer jern enn kylling. I tillegg er prim til barn beriket med jern.

Kalsium og jod i melk

Melk og yoghurt gir barn i vekst flere næringsstoffer de trenger, som kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer, fosfor og magnesium. Både barn og voksne bør passe på å få nok jod, som vi hovedsakelig får fra hvit fisk og meieriprodukter. At yoghurt er en sukkerbombe for barn er en myte, og 5 desiliter melk og meieriprodukter kan gjerne inngå i det daglige kostholdet til barna. Kalsium er viktig for de små barna fordi det bidrar til et sterkt skjelett. Les mer om når barn kan begynne å drikke melk.

Tilskudd av vitamin D fra 4 ukers alder

Fete fiskesorter, torskerogn og tran, samt egg, er de beste kildene til vitamin D. I tillegg er noen mat- og drikkevarer beriket med vitamin D, for eksempel ekstra lett melk. Mange norske barn får ikke nok vitamin D. Derfor anbefales tilskudd i form av tran eller vitamin D-dråper fra 4 ukers alder. Vitamin D bidrar til et sterkt skjelett og hjelper oss med å ta opp kalsium fra mat og drikke.

Spis mer umettet fett

Vitamin E finnes naturlig i matvarer med mye umettet fett, og dette er matvarer som fet fisk, tran, matoljer, majones, oliven, avokado og nøtter. Det er smart å øke inntaket av disse matvarene, på bekostning av godteri, snacks og fete kjøtt- og meieriprodukter som kjøttkaker, pølser, iskrem og fløte.

Barna trenger også 5 om dagen

Frukt og grønnsaker gir både fiber, vitaminer og mineraler. En porsjon tilsvarer en håndfull, og etter som barnas hender er mindre enn voksne hender, er barneporsjonene litt mindre. Mange føler at det kan være vanskelig å få barn til å spise nok frukt og grønnsaker. Å kutte frukt og grønnsaker i biter gjør at mange barn syns det blir lettere å spise, og både barn og voksne spiser ofte mer.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.