Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for barn og unge / Når skal barn begynne å drikke melk?
  • Når skal barn begynne å drikke melk?

    Barn kan få 5 dl melk om dagen, inkludert yoghurt. 

Når skal barn begynne å drikke melk?

Barn kan drikke melk fra de er 12 måneder gamle, men kan få mindre mengder melk i matvarer fra de er 10 måneder. Små barn kan drikke inntil 5 dl melk hver dag, inkludert yoghurt. Helsedirektoratet anbefaler mager melk til barn.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 19.10.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Helsedirektoratet anbefaler at spedbarn får morsmelk som eneste næring frem til minst 4 måneders alder, og gjerne frem til 6 måneder. Amming bør opprettholdes i hele det første leveåret. Spedbarn som ikke kan få morsmelk anbefales jernberiket morsmelkerstatning som drikke frem til de er ett år.

Når kan barn begynne å drikke melk?

Melk som drikke og i grøt kan barna få fra de er ett år ifølge Helsedirektoratets retningslinjer for spedbarnsernæring. Mindre mengder kumelk kan imidlertid brukes i matlagingen fra 10 måneders alder. Fra denne alderen kan barn også få prøve små mengder yoghurt og syrnet melk.

Hvorfor ikke melk til spedbarn?

Anbefalingen er i hovedsak gitt med tanke på barnas jernbehov og -inntak det første leveåret, ikke fordi melk er farlig for barna. Små barn er ekstra utsatt for jernmangel, fordi jerninnholdet i morsmelk går ned når barnet er rundt 6 måneder. Kumelk inneholder svært lite jern, og i tillegg er mange barn glad i melk. Man er derfor redd for at melk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet. Fra ett års alder har matvarer som kjøtt og brød overtatt som hovedkilder til jern, og dermed er det plass til mer melk i kostholdet.

Hvor mye melk kan barn drikke?

På grunn av hensynet til jern bør melkeinntaket til små barn begrenses til rundt en halv liter om dagen, inkludert yoghurt.

Hva slags melk skal barna drikke?

Barn bør få de magre melkevariantene, altså skummet, ekstra lett eller lettmelk. Ekstra lett melk gir også vitamin D, som en del i Norge får for lite av. Barn som går dårlig opp i vekt kan eventuelt få helmelk for å øke kaloriinntaket.

Hvorfor bør barn drikke melk?

Melk gir barna kalsium, protein, magnesium, jod, fosfor og B-vitaminene B2 og B12. Ved fødsel inneholder skjelettet rundt 30 gram kalsium, mens det hos en voksen har 1000-1200 gram. Kalsium er nødvendig for normal vekst og utvikling av ben hos barn, og melk og meieriprodukter er den største kalsiumkilden i det norske kostholdet.

Kan barn drikke Biola?

Barn kan også drikke melk med probiotiske bakterier som BioQ og Biola fra de er ett år, men ut ifra et føre-var prinsipp anbefales det at barn under 3 år ikke inntar mer enn ett glass om dagen.

Faktaboks

Når skal barn begynne å drikke melk?

  • 0-12 måneder: Morsmelk eller morsmelkerstatning som drikkemelk og i matlaging
  • Fra 10 måneder: Mindre mengder kumelk eller morsmelkerstatning kan benyttes i matlaging som middag og grøt. Yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer eller som dessert
  • Fra 12 måneder: Skummet, ekstra lett og lettmelk som drikkemelk dersom barnet har normal vekstutvikling

Barn bør få lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk, så lenge de har normal vekstutvikling.

Ordforklaringer

Fullamming: Ved fullamming får barnet kun morsmelk, og ingen fast føde i tillegg (heller ikke vann)

Kildeinformasjon

Helsedirektoratet., (2001), Anbefalinger for spedbarnsernæring, Helsedirektoratet, Oslo

Drevon og Blomhoff (red.). Mat medisin. Lærebok i generell og klinisk ernæring. Cappelen Damm, 2007.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.