Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for voksne / Er yoghurt en sukkerbombe?
  • Er yoghurt en sukkerbombe?

    Industrien har redusert sukkermengden i tråd med forbrukernes ønsker om stadig sunnere matvarer. 

Er yoghurt en sukkerbombe?

Yoghurt har fått et ufortjent dårlig rykte som sukkerbombe. Det er fint plass til yoghurt i det daglige kostholdet, og utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.

Terese Glemminge Arnesen

PUBLISERT: 14.09.2016 - SKREVET AV: Terese Glemminge Arnesen - TITTEL: ERNÆRINGS- OG KOMMUNIKASJONSRÅDGIVER
MASTER I SAMFUNNSERNÆRING

Mange er ikke klar over at nivået av tilsatt sukker i yoghurt har gått drastisk ned siden begynnelsen av 2000-tallet. Industrien har jobbet med å senke sukkerinnholdet i mange år, men reduksjonen har skjedd over flere år slik at forbrukerne gradvis har kunnet venne seg til mindre søt smak på yoghurten. I dag finnes det et rikt utvalg yoghurter på markedet. Blant variantene med lite tilsatt sukker kan vi velge mellom for eksempel naturell yoghurt helt uten tilsatt sukker, yoghurt med kunstig søtning og yoghurt med bare 2 % tilsatt sukker.  

Forskjell på naturlig og tilsatt sukker

Sukker er et karbohydrat, og ordet sukker brukes som en felles betegnelse for karbohydratmolekylene sukrose (vanlig sukker), laktose (melkesukker), glukose (druesukker) og fruktose (fruktsukker). Litt forenklet snakker vi gjerne om to typer sukker; naturlig sukker og tilsatt sukker. Naturlig sukker er for eksempel fruktsukker (fruktose) i frukt og bær og melkesukker (laktose) i melk. Dette kommer fra naturens side sammen med en rekke vitaminer og mineraler som kroppen trenger hver dag. Tilsatt sukker er derimot rent sukker som ikke bidrar med annet enn energi, derav uttrykket «tomme kalorier». Sukker blir ofte tilsatt under produksjon av mat- og drikkevarer som skal smake søtt, som kjeks, kaker, bakervarer, saft og brus. Alt fordøyes på samme måte, men forskjellen er altså hva vi får på kjøpet.

Hvorfor er det tilsatt sukker i yoghurt?

Yoghurt lages av melk, og melk inneholder melkesukker fra naturens side. Det er cirka 4,7 gram laktose per desiliter melk, og omtrent det samme i yoghurt. Når nye yoghurter utvikles, blir disse testet blant forbrukere før de eventuelt skal lanseres. De fleste forbrukere ønsker litt sødme i yoghurten etter som yoghurt er et syrnet produkt. Derfor er de fleste yoghurter tilsatt litt sukker for smakens skyld. Sukker gir ikke bare søt smak. Det har også den effekten at det fremhever andre smaker i produktene, for eksempel smak av frukt og bær.

Bør vi helt unngå å spise sukker?

Sukker i seg selv er ikke skadelig, men det er sannsynlig at et høyt inntak av sukker øker risikoen for blant annet overvekt. Helsedirektoratet anbefaler derfor at maks 10 % av kaloriene vi får i oss hver dag skal komme fra tilsatt sukker. For en normalt aktiv person som får i seg rundt 2000 kalorier om dagen betyr dette at han eller hun bør spise maks 200 kalorier, eller 50 gram tilsatt sukker, hver dag. Naturlig sukker fra frukt, bær og melk er ikke medberegnet i disse. Spiser du et beger fruktyoghurt (150 gram) med 7 % tilsatt sukker får du i deg 10,5 gram sukker. For en som har energibehov på 2000 kalorier tilsvarer dette 21 % av maksimalt anbefalt inntak fra tilsatt sukker. Til sammenligning inneholder en halvlitersflaske brus med sukker 53 gram tilsatt sukker.

Er det greit å spise yoghurt hver dag?

Med alt fokuset på sukkeret i yoghurten er det lett å glemme at yoghurten er en god kilde til mange viktige næringsstoffer du trenger hver dag, slik som kalsium, jod, fosfor, B-vitaminer og proteiner av god kvalitet. Les mer om næringsstoffer i melk. Som ett av sine kostråd anbefaler Helsedirektoratet et daglig inntak av magre meieriprodukter. En yoghurt om dagen kan du fint spise uten å være redd for å få i deg for mye sukker. I følge norske kostholdsundersøkelser er det brus, saft og godteri som er de største kildene til sukker i kostholdet til både barn og voksne. Dette er matvarer som bidrar med lite vitaminer og mineraler, mens yoghurten gir deg proteiner, vitaminer og mineraler på kjøpet. Les mer om yoghurt og sukker til barn.

Nøkkelhullet kan gjøre det enklere

Nøkkelhullet er en frivillig, nordisk merkeordning for mat og drikke, og har til hensikt å gjøre det lettere for forbrukere å forstå hvilke produkter som er sunnere valg. Produktene som får Nøkkelhullet er det sunneste valget innen sin matvarekategori. Kriteriene for å få merket varierer mellom kategoriene. For eksempel må en yoghurt inneholde maks 1,5 % fett og være tilsatt maks 4 gram sukker per 100 gram for å få Nøkkelhullet. Yoghurt med søtstoff kan ikke få merket. For produsentene av yoghurt er det utfordrende å lage fruktyoghurt med en smak forbrukerne ønsker innenfor de gjeldene kriteriene. Derfor finnes det få yoghurter med Nøkkelhullet på markedet i dag. De fleste yoghurtene i butikken i dag inneholder mellom 2 og 4 gram fett og er tilsatt 6-8 gram sukker per 100 gram.

Faktaboks

Hvor mye sukker er det egentlig i yoghurten?

Karbohydrater i yoghurt:

På alle yoghurter skal det oppgis total mengde karbohydrater, og i tillegg være informasjon om andelen sukkerarter, skrevet som «hvorav sukkerarter». Med dette menes summen av flere typer sukker, både naturlig og tilsatt. I yoghurt er det naturlig sukker i form av laktose, og sukker kan tilsettes i form av fruktsukker (fruktose) og vanlig hvitt sukker (sukrose).  

Hva slags sukker tilsettes i yoghurten?

Sukkerartene i en yoghurt består som regel av laktose, tilsatt sukker og eventuelt fruktose fra frukt og bær som er tilsatt for smakens skyld. Det mest interessante er å se hvor mye sukker yoghurten er tilsatt, etter som det er det tilsatte sukkeret vi bør redusere inntaket av.

Hvordan kan jeg enkelt vite hvor mye sukker yoghurten inneholder?

Ulike produsenter deklarerer tilsatt sukker på forskjellige måter på produktene. Men «hvorav sukkerarter» er alle pliktige til å oppgi. Står det ikke oppgitt andelen tilsatt sukker, kan du i de fleste tilfeller finne denne andelen ved å trekke fra 4,7 gram laktose fra total mengde sukkerarter som er oppgitt.

Kildeinformasjon

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.