Her kan du regne ut din BMI. Ved hjelp av vår unike kaloriberegner kan du også finne ut hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag, avhengig av ditt aktivitetsnivå og om du vil gå ned i vekt, holde vekten eller gå opp i vekt. Du får skreddersydde menyer som er tilpasset deg og dine behov.

Fyll ut høyde og vekt og regn ut din BMI

Undervektig

Din BMI indikerer at du er undervektig. Mange er kanskje ikke klar over at det er uheldig å veie for lite, da en sunn kroppsvekt er viktig for god helse. For enkelte kan det være like vanskelig å gå opp i vekt som det er for andre å gå ned i vekt.

Normalvektig

Din BMI indikerer at du er normalvektig. En sunn kroppsvekt er viktig for å redusere sannsynligheten for å få livsstilssykdommer. Selv om du har en normal vekt er det smart å spise regelmessige måltider og være fysisk aktiv.

Overvektig

Din BMI indikerer at du er overvektig. En sunn kroppsvekt er viktig for å redusere sannsynligheten for å få livsstilssykdommer. BMI kan være misvisende for dem som har mye muskler.

Helseskadelig overvekt

Din BMI indikerer at du har helseskadelig overvekt/fedme. En sunn kroppsvekt er viktig for å redusere sannsynligheten for å få livsstilssykdommer. Å gå ned bare noen få kilo kan gjøre at sannsynligheten for å bli syk blir betydelig mindre.

Mer informasjon om BMI
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.