Melk i barns kosthold

Barn vokser raskt på kort tid og har et stort behov for næringsstoffer. Et sunt og variert kosthold i barneårene vil kunne gi helsegevinster og gode måltidsvaner for resten av livet. Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder en rekke næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling.

Barn

Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling. Jo bredere spekter av matvarer som finnes i kostholdet, jo større sjanse er det for å få dekket alle kroppens behov. Melk og meieriprodukter inneholder blant annet næringsstoffene kalsium, protein og jod som er viktige for vekst og utvikling hos barn.

Kalsium – ryggraden i skjelettet

Hele livet bygger vi opp og bryter ned skjelettet vårt. Barn trenger tilførsel av kalsium hver dag, fordi kalsium er en viktig byggekloss i et sterkt skjelett, for å gjøre det hardt og tett. Skjelettet til et nyfødt barn inneholder omtrent 30 g kalsium. Knoklene er fortsatt myke og avhengige av en jevn tilførsel av kalsium gjennom barne- og ungdomstiden for å oppnå optimal styrke og mineralinnhold. Frem til vi er 25-30 år bygger kroppen mer skjelett enn den klarer å bryte ned, dersom kostholdet inneholder nok kalsium, vitamin D og fosfor.

Hvor mye kalsium anbefales?

For barn som ammes anses mengden kalsium i morsmelk som tilstrekkelig til å dekke barnets behov. Barn i alderen 1 til 5 år anbefales 600 mg kalsium daglig. Barn i alderen 6 til 9 år anbefales 700 mg daglig.

Kilder til kalsium

Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler, hasselnøtter, melkesjokolade og meieriprodukter. Landsrepresentative kostholdsundersøkelser viser at et vanlig norsk kosthold for barn inneholder 200 - 290 mg kalsium ut over det som meieriprodukter bidrar med. Barna i alderen 1 til 5 år fikk gjennomsnittlig 200 mg kalsium fra andre matvarer, mens for de eldre barna lå inntaket på 290 mg kalsium. Forskjellen mellom dette inntaket og anbefalt inntak er 400 mg kalsium. En enkel måte for barna å dekke resten av det anbefalte kalsiuminntaket er å drikke 2,7 glass melk eller spise 2,7 porsjoner med meieriprodukter hver dag.

Nesten «3 om dagen»

En tommelfingerregel er at tre porsjoner med meieriprodukter hver dag sikrer kalsiuminntaket, dersom man ellers har et variert kosthold. En porsjon tilsvarer et glass melk, en yoghurt eller gulost til en brødskive. For barn kan man regne litt mindre porsjoner enn til voksne, - eller ta høyde for at det av og til blir litt søl eller at alt ikke blir spist opp. 

Proteiner bygger muskler og skjelett

Melk og andre meieriprodukter, som yoghurt og gulost, inneholder proteiner. Disse proteinene er av god kvalitet, som betyr at kroppen kan bruke en veldig høy andel av dem til å bygge og vedlikeholde muskler. I tillegg er proteiner også viktig for utviklingen av barns skjelett.

Andre næringsstoffer i melkeglasset

I tillegg til kalsium og proteiner inneholder melk fosfor, jod, magnesium og B-vitaminene riboflavin (B2) og B12. Fosfor er også en av byggeklossene i skjelettet, mens jod er viktig for barns normale vekst. 

Vitamin D + kalsium = sant

Vitamin D er helt nødvendig for at kalsiumet i kosten vår skal utnyttes i kroppen vår. Derfor blir vitamin D viktig for å bygge og bevare et sterkt skjelett hele livet. Dette vitaminet finnes naturlig bare i noen få matvarer; egg og fete fiskeslag som laks, ørret, sild og makrell. I tillegg er tran en god kilde til vitamin D. Noen matvarer tilsettes vitamin D; smør, margarin og enkelte melketyper, for eksempel ekstra lett melk fra Q-meieriene og TINE, samt de ulike skolemelkvariantene som er basert på ekstra lett melk. Fordelen med de berikede variantene av ekstra lett melk er at de både inneholder vitamin D og kalsium samtidig. Det setter skjelettet pris på!

Daglig kalsiumbehov

  • 1 - 5 år: 600 mg
  • 6 - 9 år: 700 mg

Så mye melk trenger du

  • 1 - 5 år:MelkeglassMelkeglassMelkeglass
  • 6 - 9 år:MelkeglassMelkeglassMelkeglass

Kildehenvisninger

Kilde til inntak av kalsium:

Helsedirektoratet. Kostholdsundersøkelsen Ungkost 2000.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.