Gom

Pålegg laget av råmelk, 2-5 dager etter kalving, i blanding med vanlig melk, eller bare av vanlig melk. Tilsettes løpe og varmes over svak varme til den skiller seg. Røres forsiktig etter en stund, når den tykner og gis deretter et oppkok. Osten siles så av. Mysen blir kokt opp igjen og den nye osten blir silt av. Så blir mysen kokt inn til "sleiva deler osten", som da er lysebrun på farge. Ostemassen males og gnis så fin som mulig, så has den i mysen og det hele gis et oppkok. Massen blir rørt i 4-5 timer til den er helt kald.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.