Hjem - Melk og meierifakta / Næringsstoffer / Er melk sunt?
  • Er melk sunt?

    Melk inneholder blant annet proteiner, kalsium, jod, fosfor og B-vitaminer. 

Er melk sunt?

Melk er kilde til flere ulike næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, proteiner og B-vitaminer (vitamin B2 og B12). Noen melketyper (ekstra lett melk fra Q-meieriene og Tine) er også beriket med D-vitamin.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 04.11.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Melk består hovedsaklig av vann (87 %), proteiner, fett og laktose. I tillegg har melk en rekke andre næringsstoffer som vist i tabellen under (fra Matvaretabellen.no). Mengden av hvert næringsstoff i melk fra ulike kuer vil variere avhengig av individ, rase, fôring, laktasjonsperiode, alder og sykdom.

 

Næringsstoffer i melk per 100 g  
Melkesukker (laktose)     4,6 g
Melkefett 3,9 g
Melkeproteiner 3,3 g
Kalsium 120 mg
Jod 11 µg
Magnesium 13 mg
Fosfor 97 mg
Vitamin B2 0,15 mg
Vitamin B12 0,6 µg

 

Her får du en oversikt over noen av næringsstoffene melk inneholder, og en kort forklaring på hvorfor vi trenger dem.

Melkeprotein

Proteiner bidrar til normal benhelse og til vekst og opprettholdelse av muskler. Forskjellige proteiner inneholder ulike kombinasjoner av aminosyrer. Noen av aminosyrene kan kroppen produsere selv, mens noen må tilføres gjennom maten vi spiser. Melk inneholder proteiner med alle de 9 aminosyrene som kroppen ikke klarer å lage selv. Det er derfor lurt å inkludere melkeproteiner i kostholdet. Les mer om melkeproteiner.

Fett i melk

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter skal inngå i det daglige kostholdet. For at melken skal kunne kalles mager, må fettinnholdet være 1,5 g per dl melk eller lavere. Melk inneholder mettet fett, som du ikke bør få i deg for mye av. Velger du de magre produktene får du lite fett fra melken. Skummet melk er fettfri. 

Melk bidrar med mye kalsium i kosten

Melk inneholder kalsium. Kalsium bidrar til vedlikehold av skjelettet og tennene. I tillegg spiller kalsium en rolle i energiomsetningen i kroppen, og bidrar til at muskulaturen fungerer som den skal, samt til normal overføring av nervesignaler. Kalsium er sammen med D-vitamin nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. I tillegg er det nødvendig for å stoppe blødninger og for normal cellefunksjon i kroppen. Les mer om kalsiumbehov.

Fosfor i melk

Fosfor er sammen med kalsium med på å bidra til vedlikehold av skjelettet og tennene. Det har også en betydning for funksjonen til alle cellene i kroppen. Hos barn er fosfor nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev.

B-vitamin fra melk

Det finnes flere ulike B-vitaminer. Hvert av dem har et navn, men de kan også benevnes med bokstaven B og et tall.

Vitamin B1 = Tiamin    
Vitamin B2 = Riboflavin
Vitamin B3 = Niacin
Vitamin B4 = Pantotensyre
Vitamin B6 = Pyridoksin
Vitamin B7 = Biotin
Vitamin B9 = Folat/folsyre
Vitamin B12 = Kobalamin

I melk er det vitamin B2 og B12. Disse bidrar til normal omsetning av energi, normal nervefunksjon og er av betydning for blodcellene våre. Vitamin B2 er viktig for hud og slimhinner (for eksempel i nese og munn) og for normalt syn. Vitamin B12 er med på å opprettholde immunforsvaret. Man har også sett en sammenheng mellom inntak av vitamin B2 og B12 og reduksjon av trøtthet og utmattelse.

Melk er en viktig jodkilde i norsk kosthold

Melk inneholder jod. Jod er viktig for huden og stoffskiftet. Stoffskiftet vil si omsetning av energi og andre stoffer i kroppen. Jodmangel kan gi struma, som blant annet gjør at skjoldbruskkjertelen på halsen blir forstørret. Jod bidrar også til at nervesystemet vårt skal fungere som det skal, og for at de kognitive prosessene skal gå som normalt. For barn bidrar jod til normal vekst.  

Vitamin D-beriket melk

Ekstra lett melk fra Q-meieriene og Tine er beriket med vitamin D. D-vitamin bidrar til normal muskelfunksjon og immunforsvaret. Sammen med kalsium er vitamin D nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. Beriking av melk, smør og margarin er gjort for å forebygge D-vitaminmangel. Det er en del i Norge som kan være utsatt for mangel, spesielt blant ikke-etnisk norske. Les mer om hvorfor vi trenger vitamin D.

Magnesium i melk

Melk er en kilde til magnesium. Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, og kan i tillegg bidra til reduksjon av trøtthet og utmattelse.

Faktaboks

Melk gir disse næringsstoffene*:

  • Proteiner
  • Jod
  • Fosfor
  • Kalsium
  • Vitamin B2
  • Vitamin B12

*Ett glass (1,5 dl) gir minst 15 % av anbefalt daglig inntak for kvinner.

Hvor mye melk gir nok kalsium?

Hvis du drikker en halv liter melk hver dag (tre glass) får du i deg nok kalsium så lenge du ellers spiser en vanlig kost.

Hvis du ikke er så glad i å drikke melk, kan du spise yoghurt eller ost. Det kan da være greit å vite at det er omtrent like mye kalsium i ett glass melk som i ett beger yoghurt eller i to tykke skiver med gulost.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.