Hjem - Melk-tv / Mat for barn og unge / Gresk dessert

Gresk dessert

Se hvordan Sandra lager en smakfull, frisk og enkel dessert

Enkel

Drikker du lite melk, kan yoghurt være en annen måte å få i deg kalsium på. Yoghurt inneholder nemlig de samme vitaminene og mineralene som melk.
Det er sunnere å velge varianter med lite fett og sukker til hverdags.

Ingredienser

Porsjoner 3
  • 1 beger matyoghurt (3 dl)
  • litt flytende honning - gjerne Akasiehonning
  • litt kanel
  • noen valnøtter eller andre nøtter

Fremgangsmåte

Hell yoghurten på en tallerken. Hell honningen i en tynn stråle over yoghurten og gjerne rundt og rundt.

Dryss over kanel og nøtter.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.