Hjem - Melk-tv / Middagsretter / Pizzadressing

Pizzadressing

Sandra viser deg hvordan du lager en rask og god pizzadressing.

Enkel

Ingredienser

Porsjoner 4
  • 1 beger lettrømme eller ekstra lettrømme, kesam eller mat yoghurt
  • 1 båt hvitløk (skrelles og finhakkes)
  • 1 ss frisk gressløk finhakket
  • nykvernet salt og pepper

Fremgangsmåte

Bland sammen alle ingrediensene og smak til med salt og pepper.
Hell det over den ferdigstekte pizzaen.

 

TIPS:
Man kan variere med mange typer friske krydderplanter: basilikum, oregano, timian, mynte, koriander, salvie, rosmarin o.l.

Flere videoer fra Middagsretter

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.