Hjem - Spør ekspertene / Helsepersonell / Hemmer melk jernopptaket?
  • Hemmer melk jernopptaket?

Hemmer melk jernopptaket?

Hemmer melk jernopptaket?

PUBLISERT: 25.01.2012

Melk inneholder komponenter som både har fremmende og hemmende effekter på jernabsorpsjonen. Man anser derfor den totale effekten på jernabsorpsjonen som nøytral. Det anbefales derfor fremdeles å kombinere melk (inneholder kalsium) med grovbrød (inneholder jern) i et og samme måltid.

Jern finnes i to ulike former i maten vi spiser. Den ene kalles hemjern, og tas opp i kroppen uavhengig av hva annet vi spiser eller drikker. Hemjern finnes i blant annet kjøtt og fisk. Den andre formen kalles ikke-hemjern. Den finnes i grønnsaker, helkornsprodukter og andre vegetabilske kilder. Opptaket av ikke-hemjern påvirkes av hva vi spiser eller drikker samtidig.

Fremmere og hemmere

I kostholdet vårt finnes det stoffer som både fremmer og hemmer opptaket av ikke-hemjern. Kalsium og andre ioner som har samme ladning som jern vil i noen grad konkurrere om absorpsjonen. Kalsium kan derfor hemme jernopptaket til en viss grad. Stoffer i kaffe og te kan også hemme jernopptaket.

Laktose (melkesukker), i hvert fall i høye doser, og andre sukkere øker absorpsjonen av ikke-hemjern. Det samme gjør den såkalte "kjøttfaktoren" i kjøtt, kylling og fisk. Vitamin C som finnes i frukt, bær og grønnsaker virker også fremmende på absorpsjonen.

Laktoseredusert melk

Når laktosen er spaltet i meieriproduktet, som laktoseredusert melk, vil nok totaleffekten være en hemmende effekt på jernabsorpsjonen. Derfor vil det være ekstra viktig å passe på å ha en C-vitaminkilde i måltidet når man spiser ikke-hemjernrike matvarer. Dette kan for eksempel være en skive med paprika som pynt på brødskiven eller en frukt rett etter måltidet. Unngå samtidig å drikke kaffe eller te til disse måltidene, for å unngå ”dobbel hemmende effekt”.

Hemjern absorberes uavhengig av hva annet som er i måltidet. Hvorvidt man drikker laktoseredusert melk til et måltid med enten kjøttpålegg eller leverpostei, vil derfor ikke påvirke absorpsjonen av jern.

Jernmangel

Dersom man mangler jern må man heller tenke på å øke inntaket av jernholdige matvarer, for enkelte vil det være nødvendig å ta tilskudd. Tilskudd bør ikke påbegynnes før man har fått påvist en sikker jernmangel hos lege. For mye jern i kroppen kan nemlig gi de samme symptomene som for lite jern.

KILDER

  • Guéguen et al. The Bioavailability of Dietary Calcium. Journal of the American College of Nutrition, Vol. 19, No. 2, 119S – 136S (2000)

  • Lönnerdal B. Calcium and iron absorption- mechanisms and public health relevance. Int. J Vitamin Nutr Res. 2010 Oct;80(4-5):293 - 9

  • Nordic Nutrition Recommendations 2004. Integrating nutrition and physical activity. 4th edition. Norden, 2004. Chapter 34, page 355 - 377

blog comments powered by Disqus