Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Bør barn drikke helmelk?
  • Bør barn drikke helmelk?

Bør barn drikke helmelk?

Jeg hører en del som sier at helmelk er bra for barn, men jeg gir sønnen min ekstra lett melk. Hvilken melkevariant burde barn drikke?

PUBLISERT: 13.06.2016

Anbefalingene fra Helsedirektoratet sier at barn fra 1 års alder kan drikke melk, men det er greit med mindre mengder melk og meieriprodukter i matlaging fra 10 måneders alder. Barn anbefales, som voksne, å bruke de magre melkevariantene til hverdags. Det vil si lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk. Det er også dette som anbefales i Retningslinjer for skolemåltidet. Dette under forutsetning av at barnet følger en normal kurve for høyde og vekt.

Anbefalingene er laget for planlegging av kostholdet til grupper av befolkningen. De må derfor tilpasses individuelt ved behov. Er det snakk om et barn som er undervektig kan helmelk og fete meieriprodukter bidra med kjærkomne kalorier til barnet.

Norske barn får i følge kostholdsundersøkelsene i seg nok energi og fett, og derfor er det fint med de magre meieriproduktene som gir alle de gode næringsstoffene, men mindre fett og kalorier. For å forebygge overvekt kan det også være fint med de magre meieriproduktene. Men noen små barn kan være småspiste i perioder, og da kan det være fint å benytte seg av helmelk og helfete meieriprodukter for å få i barna litt ekstra kalorier.

Les mer om valg av melkevariant til barn og Retningslinjer for skolemåltidet

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.