Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Er melk en kilde til vitamin A?
  • Er melk en kilde til vitamin A?

Er melk en kilde til vitamin A?

Jeg har hørt at melk er en kilde til vitamin A, stemmer dette?

PUBLISERT: 13.01.2012

Vi regner ikke melk som en kilde til vitamin A. Behovet for vitamin A ligger på 700-900 mikrogram for den voksne befolkning. Vitamin A er et fettløselig vitamin, og følger dermed fettet i melken. Dermed varierer innholdet fra 40 mikrogram/100 g i helmelk til 0 mikrogram/100 g i skummet melk. 80 % av melken som selges er lettmelk, ekstra lett eller skummet melk, altså de variantene med minst vitamin A.

Ingen god kilde 

I tillegg finnes det en regel i Norge som sier at dersom innholdet av et vitamin eller mineral i en matvare bidrar med mindre enn 15 % av dagsbehovet, enten per 100 g eller per en gitt porsjon, har man ikke lov til å si at matvaren er en god kilde til dette næringsstoffet. Lettmelk er den melkevarianten det selges mest av i Norge. Innholdet av vitamin A i lettmelk er omtrent 15 mikrogram per dl. Ved å drikke 3 glass om dagen, altså 3 porsjoner, (a 1,5 dl = 4,5 dl) får man kun i seg 6,4 % av vitamin A-behovet for en voksen kvinne. Dette gjør at melk ikke kan regnes som en god kilde til vitamin A. Andelen vitamin A fra helmelk ville være høyere, men vi støtter oss til de offisielle kostholdsanbefalingene i Norge som sier at helmelk er bedre egnet som matlagingsmelk og ikke å anbefale som drikkemelk til daglig.

Andre land beriker 

Grunnen til at andre land oppgir melk som en kilde til vitamin A, er at en del andre land beriker melken med blant annet dette vitaminet. Dette er det lurt å være oppmerksom på når man bruker litteratur fra forskjellige land.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.