Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Er yoghurt en sukkerbombe?

Er yoghurt en sukkerbombe?

Jeg har hørt at barn bør begrense inntaket av yoghurt fordi det er en sukkerbombe. Stemmer dette?

PUBLISERT: 13.01.2012

Det finnes i dag et bredt spekter av yoghurt, med ulikt fettinnhold, ulike sukkerinnhold og ulike smaker. Yoghurt naturell er helt uten tilsatt sukker.

70% fra saft, kaker, brus og godteri 

Norske barn får i seg mer tilsatt sukker enn ønskelig, dette viser kostholdsundersøkelsen UNGKOST. Hele 70 % av sukkeret kommer fra næringsmessig ugunstige matvarer, som godteri, kaker, saft og brus. Dette er matvarer som inneholder lite eller ingen andre viktige næringsstoffer for kroppen. Kun 11 % av sukkerinntaket til 4-åringer kom fra yoghurt. Som foreldre er det viktig å huske på at yoghurt, selv om mange varianter inneholder noe tilsatt sukker, er en god kilde til mange viktige næringsstoffer som kalsium, magnesium, fosfor, protein, jod, B12 og B2.

Ikke kunstige søtstoffer til barn under 3 år

Det finnes også yoghurter med svært lite eller ikke noe tilsatt sukker, men som er tilsatt noe søtstoff i stedet. Barn under 3 år bør ikke bruke produkter med kunstig søtstoff. Det er ingen helsemessige risikoaspekter knyttet til dette for barn over 3 år og voksne.  

Hvor mye yoghurt?

Yoghurt seirer overlegent når den sammenliknes med saft eller brus når det gjelder næringsinnhold, men bruk også yoghurten med fornuft. Mange barn er veldig glad i melk og kan fort drikke seg mette på melk. Dette kan dermed fortrenge inntaket av matvarer som inneholder andre næringsstoffer barnet trenger. Det er derfor anbefalt at barn over ett år får i seg maksimalt 5-6 dl melk hver dag, og yoghurtmengden som barnet spiser skal tas med her. På denne måten sikrer du et godt inntak av kalsium og proteiner, samtidig som du holder sukkerinntaket under kontroll.

Les mer om barn og yoghurt 

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.