Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Erstatte melk med andre matvarer?

Erstatte melk med andre matvarer?

Hvordan kan jeg erstatte melk med andre matvarer?

PUBLISERT: 13.01.2012

I forhold til å utelate melk fra kostholdet er det forskjell på om en kun utelater melk eller om en utelater alle meieriprodukter fra kostholdet. Ved en melkeproteinallergi vil en for eksempel måtte utelate alle meieriprodukter. Ved en laktoseintoleranse vil en derimot ikke trenge å utelate alle, men kan fortsatt spise de meieriproduktene som ikke gir ubehag. Dersom en velger å utelate melk og/eller meieriprodukter kan dette erstattes, men en skal være bevisst slik at en fortsatt får i seg næringsstoffene som melk og meieriprodukter inneholder som for eksempel kalsium, jod og proteiner.

Drikker ikke melk

Dersom du ikke drikker melk, men bruker en del meieriprodukter som ost og yoghurt, vil det kunne erstatte melken. Som en tommelfingerregel vil 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen være med på å sikre behovet for kalsium. Én porsjon tilsvarer et glass melk, ost på en brødskive eller et beger yoghurt.

Utelater alle meieriprodukter

Et kosthold helt uten melk og meieriprodukter krever imidlertid at man må erstatte de næringsstoffene som denne basismatvaren i norsk kosthold er en viktig kilde til. Hos voksne gjelder dette først og fremst kalsium og jod. Alle som ikke bruker meieriprodukter bør anbefales å ta kalsiumtilskudd eller bruke berikede alternativer som soyadrikk eller risdrikk tilsatt kalsium. Andre kilder til kalsium er sesamfrø, grønne bladgrønnsaker og sardiner med bein. Jod finner en mye av i fisk og sjømat.

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.