Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Forskjell på jod i vanlig og økologisk melk?
  • Forskjell på jod i vanlig og økologisk melk?

Forskjell på jod i vanlig og økologisk melk?

Til tross for at jodinnholdet i økologisk melk tidligere lå vesentlig lavere enn i vanlig konvensjonell melk, så kan vi nå likevel anta at jodinnholdet er omtrent sammenlignbart.

PUBLISERT: 01.06.2016

Melk og meieriprodukter står i dag for nesten 60 prosent av jodinntaket i den norske befolkningen. Både vanlig konvensjonell melk og økologisk melk inneholder i snitt cirka 20 mikrogram jod per 100 gram. Men innholdet av jod i melken varierer, særlig for økologisk melk ved ulike årstider. Om sommeren er det noe mindre jod i melken enn om vinteren fordi inntaket av kraftfor er lavere. 

Jod i norsk melk kommer fra kuenes inntak av kraftfôr. Opprinnelig ble jod tilsatt dette fôret for at kua skulle få dekket sitt behov, og som en bonus er dette med på å dekke vårt jodbehov når vi inntar melk og meieriprodukter. Både økologisk og konvensjonelt kraffôr inneholder den samme konsentrasjonen av jod, men det gis mindre kraftfôr i økologisk drift. Melkekuer i økologisk drift skal i følge regelverket (DEBIO: http://www.debio.no/landbruk/veiledere-og-regelverk) ha maksimalt 40 % kraftfôr i fôrrasjonen. TINEs kukontroll fra 2013 viste at det i fôrrasjonen i gjennomsnitt var 33,7 % kraftfôr i økologisk og 43,4 % i konvensjonell drift.  I tillegg er det krav om at kuer skal ut på beite i beitesesongen i økologisk drift, ikke kun ha tilgang på uteareal. Dette er med på å øke årstidsvariasjonene for jod i økologisk melk. 

 

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.