Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Forskjell på "siste holdbarhetsdag" og "best før"?
  • Forskjell på "siste holdbarhetsdag" og "best før"?

Forskjell på "siste holdbarhetsdag" og "best før"?

Kan man bli syk av å spise yoghurt som har gått ut på dato?

PUBLISERT: 19.01.2012

Alle matvarer som er pakket i emballasje skal være merket med “Best før” eller “Siste forbruksdag”. Forskjellen på disse er:

  • “Siste forbruksdag” er den siste dagen som matvarene bør spises, forutsatt at produktet har blitt oppbevart riktig og emballasjen er uåpnet.
  • “Best før” er den siste datoen produsenten garanterer at produktet har sin gode smak. Disse matvarene er holdbare en tid etter oppgitt dato, forutsatt at de er oppbevart på rett måte og at emballasjen er uåpnet.

Yoghurt er merket med en “Best før”-dato. Det er derfor ikke farlig å spise yoghurt også etter datoen den er merket med. Det som avgjør om den er spiselig etter datoen, er lukt og smak. Når du åpner en yoghurt etter “Best før”-datoen vært kan du lukte og smak litt på den, og se om den ser ut som den skal.

Les mer hos Matportalen

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.