Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Forskjellen på viktig kilde for et næringsstoff og rik kilde?

Forskjellen på viktig kilde for et næringsstoff og rik kilde?

Hva er forskjellen mellom viktige kilder for et næringsstoff og rike kilder?

PUBLISERT: 25.01.2012

Når vi vurderer hvor god kilde en matvare er til et næringsstoff er det viktig å både se på hvor mye matvaren inneholder av et gitt næringsstoff og hvor mye vi spiser av den. Det er like mye kalsium i sesamfrø med skall som det er i gulost. Men fordi vi spiser mer gulost enn sesamfrø, så blir gulost en viktigere kilde til kalsium i det norske kostholdet.

Når det gjelder hvor mye en matvare inneholder av en matvare så reguleres bruken av de ordene du spør om av Matinformasjonsforordningen, som er EU-direktiv nr 1926/2006.

Den sier at for at det skal være lov til å bruke ordet «kilde til» eller «inneholder» så må innholdet av det gitte næringsstoffet gi minst 15 % av som står i denne tabellen : http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19931221-1386.html#map001

For at det skal være lov å bruke ordene «høyt innhold av» så må innholdet i 100 gram av matvaren dekke minst 30 % av verdiene i tabellen.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.