Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Har jeg allergi eller intoleranse?

Har jeg allergi eller intoleranse?

Jeg føler at jeg reagerer på melk, men har jeg allergi eller intoleranse? Hva er forskjellen på disse?

PUBLISERT: 13.01.2012

Mange blander en allergi og en intoleranse og lurer på om de kan ha en av delene. Det er viktig å kunne skille mellom disse to, da kroppen reagerer ulikt og det det er ulikheter i hvordan kostholdet kan settes sammen.

Melkeproteinallergi

Melkeproteinallergi opptrer for det meste i spedbarnsalderen, og de aller fleste vokser det av seg med årene. En regner at  1-3 % barn har denne allergiformen. For ungdom og voksne er det derimot under 1 % som har melkeproteinallergi. Ved en melkeallergi vil immunforsvaret reagerer på proteinene i melken og meieriproduktene, og lage en reaksjon på lik linje med andre allergier. En vil da kunne få symptomer som kløe, rødhet, utslett, eksem og/eller elveblest.


Laktoseintoleranse 

Laktoseintoleranse er noe mer vanlig og vi regner at omtrent 2-5 % av Norges befolkning har denne intoleransen. Når man har laktoseintoleranse betyr dette at kroppen mangler et enzym, latase, som er med å spalte melkesukker, laktose, i tarmen. Ettersom laktosen ikke blir spaltet og tatt opp i tynntarmen blir den fraktet til tykktarmen hvor den vil gjære og skape ubehag som oppkast, diare og oppblåsthet.

Viktig å skille 

Det er viktig å skille mellom en allergi og en intoleranse. Når man har en allergi bør man unngå matvaren man er allergisk mot, men ved en intoleranse vil kroppen kunne tåle små mengder. Det er synd å ta ut en så viktig matvaregruppe som meieriprodukter i et kosthold hvis man ikke er nødt.

Snakk med kyndig helsepersonell

Om det er snakk om en allergi eller intoleranse er det viktig å rådføre seg med kyndig helsepersonell slik at du kan ta de korrekte testene og tilrettelegging av kostholdet ditt.


Hva kan jeg spise ved en melkeproteinallergi? 


Hva kan jeg spise ved en laktoseintoleranse? 


 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.