Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva er en vanlig porsjon pålegg?
  • Hva er en vanlig porsjon pålegg?

Hva er en vanlig porsjon pålegg?

Ofte kan det være vanskelig å vite hva som er en vanlig porsjon pålegg. Noen er svært glad i pålegg, mens andre ikke er det.

PUBLISERT: 17.04.2012

Dersom man har en stabil vekt kan en passe porsjon pålegg være tilstrekkelig. Ønsker man imidlertid å gå ned i vekt, kan man gjerne redusere litt på påleggsmengde man har på brød eller knekkebrød.

Mange benytter smør eller margarin på brødskiven under pålegg. Har man derimot smørbart pålegg som for eksempel smøreost eller leverpostei, er det kanskje ikke like naturlig å bruke smør eller margarin i tillegg. Et tynt lag er ofte nok.

Pålegget skal gjerne dekke skiven med et middels tykt lag, evt. en porsjonspakning per skive. Her er noen eksempler på hva som regnes som en vanlig porsjon pålegg:

2 skiver kokt skinke/hamburgerrygg
1 skive ost ferdig skåret (2 skiver skåret selv)
Makrell i tomat = 25 g = 1 liten porsjonspakning
Laks = 30 g/1 liten porsjonspakning
1 ss syltetøy
1 ss leverpostei
1 ss smøreost

I vår frokostkalkulator kan du se hva slags vitaminer og mineraler de ulike påelggene bidrar med.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.